Bilene rister rett og slett i filler i Norge.
Hump og dump
Dette innrømmer teknisk sjef hos Audi, Volkswagen og Skoda-importør Harald A. Møller AS, Tor Arne Ballo.
– Store deler av veinettet i Norge er så dårlig at det er helt i ytterkant av hva bilene tåler når det gjelder forstillingskomponenter, sier Ballo til Teknisk Ukeblad.
Det er humper, dumper, sprekker og hull i veidekket som tar knekken på svært viktige sikkerhetskomponenter som endeledd, stabilisatorstag og støtdempere.
Mindre slitasje før
– Det er ingen tvil om at mange veier i Norge er så dårlige at det gir veldig økt slitasje på disse komponentene i forhold til i mange andre land. Det er fint at dette belyses, sier Ballo.
Det samme sier garantisjef hos Volvo Personbiler Norge AS, Sten Engebretsen.
– Dagens biler på norske veier har tidligere slitasje på forstillingskomponenter enn før. Bilene er ikke blitt dårligere, det er et stadig dårligere veidekke som er årsaken. Forstillingen utsettes for mye, mye mer slitasje på norske veier enn på veier i andre land i Europa, sier Engebretsen.
Han legger til at fartsdumper også sliter forstilling og støtdempere.
– Med alle fartsdumpene vi har i Norge, gir dette også stor slitasje på disse komponentene dersom man ikke kjører over dem i svært lav fart.
Bedre i Sverige
Også hos Mercedes-importøren Bertel O. Steen AS er oppfatningen den samme.
Ifølge teknisk sjef Knut Arne Sæta i Mercedes-Benz Norge, holder det å sammenligne norske veier med svenske når det gjelder slitasje på forstilling.
– Vi har fått bekreftet fra Mercedes i Sverige at forstillingskomponenter har mye tidligere slitasje på norske Mercedeser enn på svenske. Dette har vi fått vite fordi mange norske Mercedes-eiere drar til Sverige for å utføre servicer og reparasjoner på bilene, sier Sæta.
Også japanske merker
Direktør for samfunnskontakt hos Norges Automobil-Forbund (NAF), Håkon Glomsaker, bekrefter tilsvarende inntrykk.
– Dette har jeg fra verksteder som utfører EU-kontroller. De opplyser at det er mange forstillingsanmerkninger på veldig lav kilometerstand. En ettermarkedssjef hos Volkswagen og Audi har fortalt meg at dette er et stort problem på norske biler sammenlignet med Europa for øvrig, sier Glomsaker.
Teknisk Ukeblad har kontaktet importørene av japanske Mitsubishi, Toyota og Mazda uten å ha fått bekreftet de samme problemene på disse bilmerkene.
Men senterleder ved NAF testestasjon på Mastemyr utenfor Oslo, Harry Hagen, sier:
– Ja, noen av de japanske bilmerkene har like tidlig slitasje på forstillingen som de europeiske merkene.