I løpet av to år skal åtte nye togsett være klare til bruk hos Flytoget.
Togsettene, som leveres av spanske CAF, skal både gi passasjerene bedre reisekomfort, og gjøre det mulig å komme seg raskere frem enn dagens togsett.
Les også: Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet
Bedre plass
En forventet økt passasjermengde til og fra Oslo Lufthavn er årsaken til at Flytoget har valgt å fornye togflåten. Avinor legger opp til en kapasitetsvekst på fem millioner reisende fra 2017.
Men Tom Lund, prosjektleder for innkjøp av de nye togsettene, sier passasjerene kan forvente seg mer enn bare flere seter.
– Folk vil merke at vognene blir mer romslige enn de vi har i dag, setene blir bredere og fortsatt med fire stoler i bredden, sier han.
De nye togsettene er nemlig 3,3 meter brede og vil i tillegg til bredere seter, ha bedre plass til bagasje.
– I tillegg til det har vi lagt vekt på at luften i kupeene skal bli bedre og at lyset skal tilpasses lyset ute, bedre enn det gjør i dag, sier han.
Les også: Her er tre av alternativene til ny Oslo-trikk
Raskere tog
Siden dagens flytogflåte var en engangsproduksjon, var det ikke aktuelt med samme modell når nye togsett skulle kjøpes inn.
Lund forteller at selskapet likevel ønsker å skape en helhetlig togflåte, og derfor vil oppgradere interiør i eksisterende tog til å matche de nye togsettene.
– Vi vil bruke de nye togene som designplattform for hvordan alle togene skal se ut og oppgradere de gamle, fremfor å tilpasse de nye til de gamle, forklarer han.
En stor forskjell på de gamle og nye togene, er derimot farten.
– Dagens togsett har en makshastighet på 210 kilometer i timen, som også er øvre fartsgrense for flytoget i dag. De nye togsettene fra CAF har en makshastighet på 250 kilometer i timen. Det mener vi er helt nødvendig i en tid hvor all infrastruktur skal dimensjoneres for 250 kilometer i timen, sier Lund.
Selv om toppfarten øker, er det usikkert hvilke utslag dette vil få på reisetiden. I dag er farten i høy grad begrenset av infrastrukturen på strekningene, og reisetiden i fremtiden vil avhenge av jernbaneverkets planer for utbygging
– Det er ikke snakk om 250 kilometer i timen på hele strekningen. Hva ny hastighet kan bli avhenger av hva som gjøres med infrastrukturen, sier Lund.
Les også: Denne erstatter kutting av 20 meter skinner
Tilpasset alle reisende
I tillegg til å være forberedt på infrastruktur som lar togene øke farten, er de nye togsettene universelt utformet, og bedre egnet for blant annet rullestolbrukere enn dagens togsett.
– Togsettene er tilpasset alle. De leveres med store, oversiktlige informasjonsskjermer, har gode løsninger for rullestolbrukere og er utstyrt med teleslynge for hørselshemmede, sier Lund.
For hvert togsett er vil det være en lavgulvsvogn og toalett tilpasset rullestolbrukere.
Les også: Seks teknologier du ikke hadde trodd fantes for 100 år siden
Går godt i kaldt klima
Togsettene, som er av typen Oaris, er ikke i daglig bruk noe sted i dag, men Lund forteller at en prototype er testet godt ut på skinner.
– I tillegg til det så går grunnmodellen av togsettene i Tyrkia i dag, så plattformen de bygges på er vel utprøvd, sier han.
Lund er ikke bekymret for togsettenes funksjonsevne i norsk klima.
– CAF har levert materiell til både Finnland og Sverige tidligere. De vet godt hvordan det nordiske klimaet er, det har de vist gjennom grundig informasjon som ble levert inn som en del av tilbudet vi fikk fra dem, sier han.