Ruter har inngått kontrakt på åtte nye bussruter i Oslo.
Men på tross av ambisiøse miljømål, skal ingen av linjene betjenes av elektriske busser. Kollektivtrafikkjøperen mener ikke teknologien er moden nok ennå.
Det Ruter derimot gjør, er å korte ned på kontraktenes varighet.
- Kun på demo: Nå kjører batteribussene i Oslo
I 2020
Samtlige kontrakter er gitt for tre år, med mulighet for enten to eller tre års forlengelse.
– Kontraktene er korte fordi de da gjør det mulig å starte el-bussdrift så snart teknologien og driftssystemet er testet og funnet tilstrekkelig pålitelig, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter, i en pressemelding.
Kontraktene gjelder fra april 2017. Ifølge Ruter er planen at 80-90 elektriske busser skal trafikkere de mest sentrumsnære busslinjene i Oslo fra 2020.
- Fra kompromiss til fleksibilitet: Slik ser Ruter for seg fremtidens kollektivtransport
Kontraktene
Den største avtalen nå er verdt 260 millioner kroner i året og er inngått med Unibuss.
Den gjelder den såkalte Indre by-kontrakten som består av seks hovedlinjer sentralt i Oslo: 20, 21, 28, 34, 37 og 54, i tillegg til flere natt- og morgenbusslinjer.
Linjene skal betjenes av 75 nye leddbusser og 35 eldre leddbusser som bygges om til Euro 6-standard.
Nobina har vunnet kontrakten på line 25 og 22, verdt 49,5 millioner kroner årlig, som skal kjøres med 24 bybusser.
- Elbusser: Nå får de egen ladestandard