SAMFERDSEL

Nye dieselbiler forurenser langt mer enn de skal

Mellom fire og 20 ganger høyere NOx-utslipp enn de er godkjent for.

Nye dieselbiler slipper ut mellom fire og 20 ganger mere NO enn de er godkjent til å gjøre, viser undersøkelser fra Transportøkonomisk institutt.
Nye dieselbiler slipper ut mellom fire og 20 ganger mere NO enn de er godkjent til å gjøre, viser undersøkelser fra Transportøkonomisk institutt. Bilde: ssuaphoto
13. apr. 2015 - 10:50

Nye dieselbiler er langt mer forurensende enn det mange har trodd, og slipper ut mellom fire og 20 ganger mer NOx enn det de er godkjent for, ifølge nye tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Les også: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Måler ikke reelt utslipp

Til tross for at dagens krav, Euro 6-kravene, skal redusere antall skadelige NOx-partikler biler slipper ut, viser undersøkelsene at nye biler laget etter disse kravene på ingen måte oppfyller dem.

–  Selv om motorene på dieselpersonbiler med Euro 6-motor tilfredsstiller typegodkjenningen, er utslippet i realiteten mange ganger høyere enn det målingene indikerer, sier Rolf Hagman som har ledet prosjektet fra TØI.

Sammen med kolleger har han undersøkt 12 tunge kjøretøy med Euro 6 motor og syv Euro 6-godkjente personbiler med dieselmotor. Konklusjonen er entydig:

Euro 6 godkjente personbiler med dieselmotorer har fire til 20 ganger høyere utslipp av NOx i bytrafikk og kulde enn de verdier som kreves fra typegodkjenningen (0,08 g/km).

–  Selv om kravene for dieselpersonbiler har blitt mye strengere de siste årene, så er utslippene i virkelig trafikk ikke blitt tilsvarende bedre, sier Hagman.

Les også: Ny billig-Tesla får firhjulstrekk og større rekkevidde

Feil målemetode

Årsaken til det store skillet mellom typegodkjenning og utslipp er ifølge Hagman enkel å se.

– Når motorene måles i laboratoriet måles ikke reell kjøresyklus. Det brukes her en veldig mild kjøresyklus med veldig langsom akselerasjon, noe som gir helt feil mål av reelt utslipp, sier han.

Hagman er ikke alene om å ønske en endring å måten utslipp testes på. EU jobber for tiden med en ny testprosedyre som skal sikre at utslipp faller i praksis, ikke kun i laboratorietestene.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Utslipp fra dieselbiler
Utslipp fra dieselbiler

Bedre for tungtransport

Når det gjelder tungtransport er resultatene derimot positive.

– Alle målte nye tunge kjøretøy med Euro 6-motor viser lave utslipp, sier Hagman.

Og forklarer at det er tatt i bruk annen teknologi i kravene til tungtransport enn persontransport.

Fra tunge kjøretøy med Euro 6 dieselmotorer er det SCR-teknologien (Selectiv Catalytic Reduction), reduksjonsmidlet urea og avanserte styrings- og reguleringssystemer som er årsaken til de lave utslippene av NOx.

– På samme måte som det er vist at det er mulig med effektiv fjerning av NOx fra avgassene til tunge kjøretøy med Euro 6 motorer vil det være teknisk mulig med effektiv rensing av NOx fra nye generasjoner av personbiler med dieselmotorer, sier Hagman.

Les også: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen

Liknende resultater

Det er ikke bare i Norge testene viser høye utslipp fra dieselbiler med Euro 6 motor.

En undersøkelse gjennomført av miljøorganisasjonen The International Council on Clean Transportation (ICCT), viser at nye dieselbiler i snitt slipper ut 7,1 ganger mer NOx enn hva Eurokravene tilsier.

– Laboratorieprøvene bilprodusentene får godkjent motorene etter har lite med virkligheten å gjøre, sier Peter Mock som leder ICCT.

I undersøkelsen har han og organisasjonen sett på 15 nye dieselbilers reelle utslipp på veiene.

– Vi er glade for nye krav, men så lenge de ikke gir forventet effekt og kun må leve opp til laboratorietester, ikke reelt utslipp, hjelper de lite, sier Mock.

Les også: Sivilingeniør-studenter stryker med vilje

Store forskjeller

Ifølge testen sender dieselbilene ut spesielt mye NOx-partikler når de akselererer eller kjører i oppoverbakker.

Kun en av bilene skal ha levd opp til Euro 6 kravene, og den verste av de skal ha sluppet ut hele 25 ganger mer enn det den er godkjent for.

Verken disse, eller de norske resultatene overasker Marius Holm, leder i miljøorganisasjonen Zero.

– Dette er ikke første gangen undersøkelser viser at de reelle utslippene ligger langt over laboratorietestene, sier han.

Holm har likevel ikke noen tro på enda strengere motorkrav, og sier den eneste løsningen på problemet, er elektrifisering av bilparken.

Det er elbilsalget som gjør at vi når klimamålene, ikke mer effektive diesel og bensinbiler, sier han.

Les også:

– I kaldt vær ble filtrene tettet av et voksaktig stoff, og bilene mistet motorkraften

Få elbilene ut av kollektivfeltet

Energimyndigheten testet aggregater. Resultatet: Røyk og flammer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.