Større ferger krever lengre fendervegger og bredere fergekaibruer. I Tverrfjord, Bergsfjord og Sør-Tverrfjord i Loppa kommune lengst vest i Finnmark er fergekaibruene bare 4,5 meter brede. De skal erstattes av bruer med en bredde på 7 meter.
Ferga som betjener de tre stedene i dag, har en lengde på 40,8 meter. Den skal erstattes av en som er 62,6 meter lang. Fenderveggene må forlenges tilsvarende.
Oppdraget som har frist 4. september omfatter forlengelse av fenderveggene og støp av landkar for de nye fergekaibruene. Den som får kontrakten skal også levere og montere aggregathus, aggregater, sylindre, pullere, dekk for fendere og sperrebommer.
Stålleveranser innen 18.9
Oppdraget omfatter også montering, men ikke levering av en del utstyr av stål, som brulager, heisetårn, fenderpanel og rekkverk. Levering av dette utstyret inngår i oppdraget som har frist 18. september.
Det oppdraget omfatter også levering og montering av fergekaibruer, heisebjelker, overgangsplater mellom bru og landkar og gitterrister. Oppdraget gjelder ikke bare de tre fergekaiene i Loppa, men også to i Alta og et i Gildeskål, i tillegg til opsjon på leveranser til to fergekaier til.
Fergekaiene i Alta og Gildeskål skal også bygges om for å ta i mot større fartøyer, men dette arbeidet lyses ut senere.
Nye landkar bak de gamle
Til tross for omfattende ombygging av fergekaiene blir det ingen langvarige avbrudd i fergetrafikken.
- Vi regner ikke med at fergene blir innstilt mer enn 7-10 dager, sier Kjetil Løding i Statens vegvesen som har prosjektert ombyggingen av fergekaiene. - Landkarene for de nye fergekaibruene vil bli bygd bak de gamle mens trafikken går som normalt.
- Hvordan skal dere klare det?
- Vi graver byggegroper for de nye landkarene og legger midlertidige bruer over. Deretter kan vi støpe landkarene under bruene uavhengig av trafikken, sier Løding.
Fergekaiene i Loppa skal være ferdige innen utgangen av 2015. Året etter blir de øvrige tre fullført.