Korsfjorden ligger i Alta kommune. Fergesambandet Nyvoll-Eidsnes fører fylkesveg 19 over fjorden. Det ble etablert i 1976.
Slitasje er ikke den eneste grunnen til at fergekaiene trenger utskifting. En annen grunn er nye krav. De nye fergekaibruene blir 7 meter brede for å tilfredsstille kravene fra Vegdirektoratet. Dessuten blir fenderveggene forlenget. De som er der, er lange nok for fergen som trafikkerer sambandet i dag, men det kan bli aktuelt å sette inn en gassferge som reserveferge. Den trenger lengre fendervegger.
Fenderveggen fjernes suksessivt
Begge de nye fergekaiene skal bygges der de gamle står. Utskiftingen skal skje på forskjellig måte. På Eidnes på nordsiden av fjorden blir fenderveggen fjernet suksessivt mens en ny blir bygd. På Nyvoll på sørsiden blir det etablert en midlertidig fergekai. Når den er på plass, blir alle gamle installasjoner revet, og en hel nytt fergekai blir bygd.
- Årsaken til at det er valgt forskjellige løsninger er forholdene ved fergekaiene, sier byggeleder Lemet Heaika Hætta i Region nord. - På Eidnes er det plass nok til at vi kan drift på den gamle fergekaia mens vi bygger en ny. Vi regner med en driftstans på bare 7-10 dager mens den nye fergekaibrua bli montert.
Trangt på Nyvoll
- På Nyvoll er det ikke like mye plass. Det er så trangt at kranen måtte rygget ut hver gang ferga anløp, hvis vi hadde valgt samme løsning som på Eidsnes. Da er det bedre å flytte hele fergekaia midlertidig, sier Hætta.
Innen 19. april 2017 må jobben være gjort. Den romslige byggetiden har sammenheng med at det ikke er vedtatt noen reguleringsplan for Nyvoll.
- Saken skal behandles av kommunestyret i Alta i november. Hvis en reguleringsplan blir vedtatt da, kan det bli kontinuerlig arbeid på begge sider av fjorden. Da kan de nye fergekaiene bli ferdig tidligere enn forutsatt, sier Hætta.