Fergesambandet mellom Moss og Horten er Norges største målt i antall biler. Det inngår i riksveg 19 og drives av Bastø Fosen. Overfarten tar en halv time. Fem ferger trafikkerer sambandet.
Både i Moss og i Horten er det to fergekaier. Fergekaibruene i Moss er 15 meter lange og 9 meter brede. Nå skal de skiftes ut med moderne bruer med 18 meters lengde og 12 meters bredde.
Landkar i sjøen
De nye fergekaiene er tilpasset båtene som går i sambandet nå. I Horten er den ene fergekaia oppgradert. Den andre skal tas i nær framtid.
Den ene fergekaia i Moss skal få nytt landkar ute i sjøen. Det andre landkaret skal ligge der det ligger nå, men det må bygges om for å få plass til den nye fergekaibrua.
Den som får kontrakten skal også levere og montere hydraulikkaggregater for begge fergekaiene. Dessuten skal det pæles for landkar og heisetårn. Til sammen 805 stålrørspæler skal rammes.
Bare i vinterhalvåret
- Mens arbeidet pågår kan bare en av fergekaiene være i bruk Trafikken på sambandet er størst i sommerhalvåret, så arbeidet skal foregå om høsten og vinteren, sier prosjekteringsleder Jan Tore Johannessen i Region øst. - Ombyggingen av den første fergekaia begynner i oktober og blir fullført til påske neste år. Den andre blir tatt fra oktober neste år til påsken 2019.
Vi regner med at det vil gå raskere å tømme fergene for biler når de nye fergekaibruene er på plass, men det er ikke den eneste grunnen til utskiftingen. De gamle bruene har vært i bruk lenge og trenger avløsning, sier Johannessen.
Oppgraderingen av fergekaiene er prosjektert av Norconsult og finansiert over riksvegbudsjettet.