FORSVAR

Nye fly er i rute: Har startet byggingen av Norges første P-8A Poseidon

Skal til Evenes om et års tid.

Ni P-8A Poseidon samlet på RAF Lossiemouth i midten av januar.
Ni P-8A Poseidon samlet på RAF Lossiemouth i midten av januar. Foto: RAF
1. feb. 2021 - 18:00

Det har gått ganske nøyaktig fire år siden Norge bestilte fem nye maritime patruljefly fra amerikanske myndigheter, med en kostnadsramme på ti milliarder kroner.

Den gang ble det sagt at de første Boeing P-8A Poseidon-flyene skulle være klare til levering i 2022. Så langt er dette et prosjekt som holder tidsplanen:

Torsdag meldte Boeing Europe på Twitter at byggingen av Norges første fly nå har startet hos underleverandøren Spirit Aerosystems.

Etter at skroget er ferdig i Wichita i Kansas blir det sendt til Boeing-fabrikken i Renton ved Seattle. Første etappe av sluttmonteringa skjer i den sivile delen sammen med andre B737-er, mens flyet ferdigstilles med montering av militære komponenter på andre sida av gjerdet hos Boeing Defence.

To P-8 Poseidon fra US Navy og et norsk P-3 Orion på Andøya i mars i år.
Les også

Boeing og Kongsberg går sammen: Nå handler det om den nye ubåtjegeren P-8A

Bedre kontroll på russiske ubåter

Bildet øverst i saken er fra RAF-basen Lossiemouth nord i Skottland der det i midten av januar var et aldri så lite Poseidon-treff med fem amerikanske P-8A tilhørende US Navy sammen med fire britiske Poseidon MRA1 tilhørende Royal Air Force.

Ved siden av at P-8A vil gi Norge en betydelig større evne innenfor maritim overvåking og anti-ubåtkrigføring, kan de bidra til å knytte enda sterkere bånd med to store og nære allierte:

– Det gir større potensial for tettere samarbeid med både USA og Storbritannia når de viktige ubåt-jaktoperasjonene må gjennomføres for å holde kontroll på russiske strategiske ubåter på patrulje i Atlanterhavet, sa generalmajor Tonje Skinnarland, sjef for Luftforsvaret, i en tale på Oslo Militære Samfund i fjor høst.

Britene sendte et av sine P-8A ut på sitt første skarpe oppdrag i august i fjor, da det skygget det russiske marinefartøyet «Vasilij Bykov» i Nordsjøen med støtte fra et Eurofighter Typhoon fra RAF Lossiemouth og et VIP Voyager tankfly.

Også fra britisk hold har gjennomgangsmelodien vært at de legger opp til å operere tett sammen med norske og amerikanske Poseidon-flåter i Nord-Atlanteren framover.

Planen har hele tiden vært at de norske leveransene skulle starte rundt årsskiftet 2021/2022 etter at de ni britiske flyene var ferdige. Boeing skal først levere de norske flyene til amerikanske myndigheter, og deretter skal maskinene gjennom en runde med nasjonale tilpasninger før de blir levert til Norge.

IOC i 2023 

På sensommeren 2019 var de første norske besetningene ferdig utdannet på P-8 i Jacksonville nordøst i Florida. De jobber nå som instruktører eller deltar i operasjonell testing og evaluering (OT&E) fra marineflybasen Patuxent River i Maryland på USAs østkyst.

Om et års tid skal disse hjemover og operere, teste og utvikle P-8 fra norsk jord i norske forhold. Dette skal gjøres fra midlertidige fasiliteter på Evenes fram til den helt nye MPA-infrastrukturen står ferdig i løpet av 2023.

Planen er å etablere initiell operativ evne (IOC) med P-8 i 2023 og være fullt operative (FOC) med fem fly og ti crew i 2025.

Det er stramme tidslinjer for Luftforsvaret som skal operere P-3C og DA-20 samtidig som de konverterer og nyutdanner personell til P-8 og bygger opp en ny kamp- og MPA-base på Evenes. Dette skjer parallelt med at de er i ferd med å gå over fra Sea King til Sar Queen og fra F-16 til F-35.

Illustrasjon av «flernivå tale»-systemet med utgangspunkt i Forsvarets operative hovedkvarter.
Les også

Tror på ny eksportsuksess: Norske selskaper utvikler nytt samband for å utnytte P-8 og F-35

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.