NYHETER

Nye gangbaner på Tromsøbrua

Etter 32 års tjeneste har gangbanene på Tromsøbrua gjort jobben. Nå skal de skiftes ut. Oppdraget som omfatter mer enn 300 tonn stål, har anbudsfrist 1. juli.

32 års tjeneste er nok for stålplatene i gangbanene på Tromsøbrua. Nå skal de erstattes med galvaniserte plater. 1. juli går fristen for å gi anbud ut. (Foto: Google)
32 års tjeneste er nok for stålplatene i gangbanene på Tromsøbrua. Nå skal de erstattes med galvaniserte plater. 1. juli går fristen for å gi anbud ut. (Foto: Google)
24. mai 2013 - 15:24

Tromsøbrua ble åpnet i 1960. Den gangen var den unik. Den var den eneste fritt-frambyggbrua i Norge, og med sine 1 016 meter var den lengre enn noen annen norsk bru, uansett brutype.

I likhet med mange andre bruer fra den tiden bar den preg av å være planlagt av folk som aldri beveget seg for egen kraft. Selv om det ene landkaret ligger i hjertet av Tromsø, var det ikke noe ordentlig fortau på brua, bare en smal betongrabatt på hver side hvor man kunne krysse Tromsøysundet med hjertet i halsen.

Etter noen tiår innså de ansvarlige at dette var helt uansvarlig. I 1981 ble det påmontert gangbaner på begge sider av brua. Begge er to meter brede. De består av stålplater som er festet til tverrgående, utkragete stålbjelker.

 

Sklisikre, galvanisert plater

Bjelkene er boltet fast på undersiden av overbygningen. De er galvanisert, men det er ikke platene som folk går og sykler på. De er nå så medtatt av over 30 års bruk at de er modne for utskifting. Platene som skal erstatte dem, er galvanisert og utstyrt med sklisikring. Oppdraget omfatter også rengjøring av kabelkanalene som går under gangbanene. Prosjekteringen er utført av Leiknes i Finnsnes.

Vegvesenet vil skifte ut en gangbane om gangen for å gi myke trafikanter mulighet til å krysse brua i hele anleggstiden. Hvor lenge utskiftingen skal pågå, er ikke avgjort. Det kan ta opptil tre år. Det er flere årsaker til det - bevilgningene er begrenset, produksjonen av stålplatene er tidkrevende, og Vegvesenet ønsker ikke at arbeidet skal utføres under de tøffe værforholdene om vinteren.

 

Rabattene er borte

De opprinnelige rabattene på hver side av kjørebanen er fjernet. De måtte bort da gangbanene ble påhengt, for å redusere vekten på overbygningen. De opprinnelige betongrekkverkene ble fjernet av samme grunn og erstattet med stålrekkverk. Brua var stengt for myke trafikanter mens arbeidet pågikk, men det ble satt opp passasjerferge over Tromsøysundet.

I 2006 ble også rekkverket skiftet ut fordi noen hadde funnet at brua egnet seg som utgangspunkt for selvmordshopp. De nye rekkverkene er svært vanskelig å ta seg over.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.