Tirsdag ettermiddag sa styret i Avinor endelig ja til den planlagte utbyggingen av ny pir på Oslo lufthavn Gardermoen. Prislapp: 12,5 milliarder kroner.
Utsatt
Da den samme planen ble laget i 2009, var byggekostnaden estimert til 6 milliarder kroner. Den gang ble planene utsatt på grunn av fallende inntekter for Avinor.
– Det er tatt med en ny forutsetning for prisstigning i anleggsperioden etter hvert som prosjektet ble utsatt. I tillegg ligger det inne noen investeringer i materiell fordi flyplassområdet blir større, sier OSL-direktør Nic. Nilsen, som for tiden også er fungerende konsernsjef i Avinor, til Finansavisen.
Skal låne
Størstedelen av økningen tilskrives imidlertid økte renteutgifter.
– Det tidligere anslaget for utbyggingen tok utgangspunkt i 2010-kroner, mens vi nå har gjort en tilpasning til løpende utgifter i hele perioden, sier Nilsen til Finansavisen.
Kostnadsøkningen må finansieres av Avinor selv. Det skal gjøres gjennom nye lån på rundt 10 milliarder kroner.
Storøkning
Terminalen skal utvides til å håndtere 28 millioner passasjerer i året fra dagens kapasitet på 19 millioner.
Det skal utvides med 117 000 kvadratmeter gjennom en ny pir med plass til flere fly, ny avgangs- og ankomsthall og nytt bagasjeanlegg. Byggingen skal være ferdig i 2017.
Les mer: Ja til ny terminal på Gardermoen