18,528 millioner kroner er kravet fra bergenserne. Flage Maskin fra Voss vil ha 22,119 millioner. Flere anbydere er det ikke.
Byggeleder Eirik Røthe i Region Vest ventet flere anbydere, men han er ikke overrasket over den beskjedne deltakelsen i konkurransen. - Dette er en stor anleggsgartnerjobb. Det er ikke så mange som kan ta den, sier han.
Preget av gjennomgangstrafikk
Vossevangen er kommunesentret i Voss. Stedet var lenge sterkt plaget av gjennomgangstrafikk. Tunge kjøretøyer på veg mellom landets to største byer dundret gjennom gatene med korte mellomrom. Ofte sto de i kø. Fotgjengere flest foretrakk andre steder å oppholde seg hvis de ikke hadde nødvendige ærender.
Nå er det ikke noen grunn til å skygge unna Vossevangen. Biltrafikken i sentrum er ikke større enn folketallet tilsier. Vegvesenet vil at gatene skal bære preg av det.
Det skal bli opphøyde gangfelt, fartsdumper, 30 km/t fartsgrense, ny belysning og beplantning. Noen fortau blir oppgradert med blant annet skifer og flytting av kantstein.
Triveligere på Sverresplass
Den mest synlige forandringen blir på Sverresplass. Det er en ca. 60 meter lang gatestrekning som forbinder to gater som tidligere var en del av E16. Den en utformet for å ta trafikken unna. Nå skal kjørearelet reduseres fra tre til to felt, og resten av plassen skal bygges om til et sted man får lyst til å oppholde seg.
Entreprisen omfatter også ombygging av et kryss på Lunderosen ca. en kilometer utenfor sentrum.
Tålmodige vossinger
I oktober neste år skal jobben være fullført. Det blir en milepæl i historien om trafikken gjennom Vossevangen, som også er en historie om beundringsverdig tålmodighet.
Hovedvegen mellom Bergen og Oslo, som tidligere het E68, fulgte Hardangerfjorden mellom Bergen og Granvin. Derfra fulgte den i hovedtrekk traséene til nåværende riksveg 13 til Voss og til nåværende E16 videre mot Oslo. Ved Vossevangen gjorde den en avstikker innom sentrumsgatene og belastet dem helt unødvendig.
I 1984 fikk avstikkeren avløsning av en billig direkte veg. Den var mindre enn en kilometer lang, men den kortet inn E68 med mer enn to kilometer, samtidig som den frigjorde Vossevangen for den unødvendige trafikken.
Kortvarig frihet
Friheten fra gjennomgangstrafikk varte ikke lenge. 17. desember 1991 ble den nye stamvegen mellom Bergen og Voss åpnet. Den var mer enn fem mil kortere enn den gamle og hadde en vesentlig høyere standard. Men omleggingen hadde en pris som vossingene betalte: For å komme inn på den nye vegen måtte trafikken igjen gå gjennom Vossevangen. Denne gangen ble europavegstekningen lengre enn forrige gang.
Det bratte fjellet ved Vossevangen la forholdene godt til rette for en omkjøringsveg i tunnel, men de som håpet på en rask løsning på trafikkproblemene, ble skuffet. Stor uenighet, først og fremst om traséen, sendte prosjektet ut på en ørkenvandring.
Siste i Vossapakko
Finansieringen var heller ikke enkel. Først da Vossapakko ble vedtatt i 2009, ble det fortgang i sakene.
I desember 2013 ble den 2,5 km lange Vangstunnelen åpnet. Den leder E16 utenom Vossevangen. Ca tre år senere kommer arbeidet i gang med å gi sentrum en utforming som ikke er diktert av hensynet til gjennomgangstrafikk. Dette blir ikke bare siste kapittel i arbeidet med E16 i Vossevangen, det er også siste delprosjekt i Vossapakko.