Porsgrunn: Forfatteren, som er daglig leder i Autech Kompetanse, forteller til Automatisering at første bind dekker industriell måleteknikk, mens bind to tar for seg reguleringsteknikk.
Stort spenn
De nye lærebøkene har et stort nedslagsfelt. Larsen forklarer at de er myntet på lærlinger, videregående skole (VG2 og VG3), teknisk fagskole, maskinlinjen på ingeniørhøgskoler og etterutdanning innen automatisering.
- Tilpasningen skjer gjennom en omfattende nettressurs, sier han.
Også innholdsmessig har forfatteren dratt det langt. Ifølge forfatteren dekker bøkene det meste innenfor både prosessautomatisering og maskinstyring. Larsen trekker fram temaer som væskeanalyse, vedlikeholdsteknikk, CNC-styrte maskiner og roboter, som han mener har fått for liten oppmerksomhet i tidligere lærebøker om automatiseringsfaget. Det samme gjelder kapitlene om HMS og dokumentasjon.
- Det er viktig at elevene lærer å designe tekniske løsninger før de bygger, mener forfatteren.
Elektronisk vri
De nye lærebøkene dekker flere temaer enn de forrige han ga ut i 2007. Majoriteten av norske videregående skoler bruker disse fremdeles. Den største forskjellen, og hovedmotivasjonen for oppgradering, ligger likevel i de omfattende, digitale ressursene som følger med papirbøkene.
I motsetning til såkalte premiumbiler, hvor omfattende utstyrslister kan jekke opp sluttprisen til det uspiselige, følger hele pakken med nettressurser med bøkene for en symbolsk årlig sum. Selv om nettressursen med animasjoner, filmer, eksempler på datablader, simulatorer og elektroniske oppgaver er et tilbud til eleven, drypper det litt ekstra på læreren også. Larsen kaller Power Point-presentasjonene med læreveiledninger til hvert kapittel en ren julegave.
- Det er et komplett undervisningsopplegg, blant annet med bildeserier og animasjoner. Lærerne kan skreddersy sitt eget opplegg, og kan for eksempel velge bort det som ikke er aktuelt, forklarer forfatteren, og smiler stolt.
Les også: Finn Haugens lærebok Reguleringsteknikk
Modifiserte animasjoner
Larsen understreker at utvikling av det nye opplæringskonseptet ikke er et enmanns-show. Opplæringskonseptet inkluderer blant annet en simulator for reguleringsteknikk som er utviklet i fellesskap med forfatter og førsteamanuensis Finn Haugen ved Høgskolen i Telemark. En rekke leverandører har også bidratt.
Forfatteren er spesielt fornøyd med at flere produsenter av automatiseringsutstyr og måleinstrumenter har gitt ham full tilgang til tekniske spesifikasjoner, animasjoner og videofilmer.
- Vi har hatt mulighet til å klippe og modifisere innholdet til vårt formål, sier Larsen.