Dermed går trafikantene en tryggere vinter i møte, siden de to parsellene hvor trafikken nå er satt på, tradisjonelt har vært problemstrekninger på vinterstid, forteller delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen til Våre Veger.
Det ene strekningen er på 6,2 kilometer og går mellom Messingslett og Storvoll, som utgjør den nordre E6-biten gjennom Dunderlandsdalen. Her følger den nye vegen delvis dagens trasé, og delvis i helt ny trasé.
Den andre parsellen er i forlengelse av den første i retning nordover, og går mellom Storvoll og Raufjellforsen. Denne er 2,4 km lang, og følger i hovedsak den gamle E6'en men hvor mange svinger nå er rettet ut.
-Det er veldig godt å kunne ta disse to parsellene i bruk før vinteren, siden det har vært flaskehalser for vintertrafikken gjennom alle år. Deler av strekningen har vært både svingete og bratt, og det er av trafikksikkerhetshensyn at vi sammen med entreprenøren tok høyde for å sette trafikken på før vinteren tar til for alvor her oppe, forteller Trond Maas Pedersen.
Trafikken ble satt på de nye strekningen uten seremoni og øvrig oppmerksomhet. Til gjengjeld skal åpningen av tilsammen fem parselller slås sammen, og vil bli foretatt i september til neste år.
E6 Helgeland nord bygges på totalentrepreise av Hæhre. Ifølge Maas Pedersen vil entreprenøren denne vinteren sku aktivitene på anlegget noe ned. Det skal arbeides på parsell 3 og 8, samt endel bruer skal ferdiggjøres. I tillegg skal vegparsellen ved Ilhullia tunnel utvides.