Den mest synlige forandringen som er gjort underveis er at antall trikkespor i Strandgata blir utvidet fra ett til to. Omreguleringen fører til mer arbeid med omlegging av vann- og avløpsledninger. Det ene sporet blir ikke fullført i første omgang, men alt grunnarbeid og omlegging av ledninger må gjøres nå.
I følge reguleringsplanen fra 2002 skulle det være to trikkespor i Strandgata, men i 2005 fikk Vegvesenet dispensasjon fra dette. Senere har bystyret gjort et nytt vedtak som har medført at den opprinnelige reguleringsplanen blir fulgt.
Arbeidet under bakken som ikke berøres av det nye trikkesporet, har også blitt mer omfattende enn forutsatt. Dette gjelder særlig arbeid med høyspentkabler og rør for fjernvarme. Dessuten har de arkeologiske utgravingene blitt mer omfattende etter at det ble gjort interessante funn på anleggsområdet.
Forandringene berører først og fremst de sørlige delene av anlegget. Arbeidet i Nygata og Biskop Gunnerus gate på nordsiden av Jernbanetorget er langt på vei fullført.
Ombyggingen ble igangsatt for å bedre forholdene for kollektivtrafikken. Dette oppnås blant annet ved at plattformene for buss og trikk blir utvidet. Disse var smale og til dels uhensiktsmessig plassert før ombyggingen kom i gang.
Entreprenørarbeidet utføres av Betonmast. Da oppdraget ble utlyst for to år siden siden var de totale omkostningene beregnet til 175 millioner 2006-kroner.