Det er gledelig at regjeringen legger opp til et større ambisjonsnivå for transportsektoren enn det som ble presentert av faginstansene for over et år siden. Dette innebærer økt aktivitet og raskere utbygging av farlige veistrekninger. Dessuten er det lagt betydelig vekt på sikkerhetstiltak; Stortingsmelding 46 legger opp til at antallet drepte i trafikken reduseres med 22 prosent i forhold til dagens nivå – til tross for at det er ventet en totalvekst i transportbehovet på oppunder 40 prosent. Positivt.
Det mest spenstige forslaget er likevel omorganiseringen av anleggsseksjonene i Statens Vegvesen og Jernbaneverket. Her åpnes det for et betydelig privat engasjement. Noe som vil bety en reduksjon i de to etaters store entreprenørvirksomheter. Store prosjekter for vei og jernbane kan bli satt ut på anbud. Det gjelder både utbyggingssiden og for drift av de samme anleggene. Dette er nye tanker. Målet er å redusere kostnadene og øke kvaliteten i arbeidet.
Erfaringene viser dessverre at det er langt mellom liv og lære for planene som legges frem i stortingsmeldinger. Samferdselspolitikken styres ikke fra Samferdselsdepartementet – det er Finansdepartementet som foretar prioriteringene gjennom de årlige budsjettene. For utenforstående virker det som om regelen er at kun det halve beløpet bevilges i forhold til forslagene i stortingsmeldingene.
Derfor er det sannsynlig at Stortingsmelding 46 er for lite ambisiøs – og kan være et tilbakeslag for Transport-Norge.