I slutten av mai gjennomførte Estlands havarikommisjon laserskanning av vraket. De kommende dagene skal den svenske og den estlandske havarikommisjonen lede arbeidet med en ny undersøkelse av forliset der det tas i bruk såkalt fotogrammetri.
Dette er en teknikk der det tas mange bilder som igjen settes sammen til et 3D-bilde. Selskapet Ocean discovery og danske JD-contractor står for undersøkelsen, som beregnes til å ta mellom 12 til 16 dager avhengig av værforholdene.
Bakgrunnen for de nye undersøkelsene, som startet allerede i forrige måned, er den mye omtalte og prisbelønte dokumentarserien «Estonia – funnet som endrer alt». I dokumentaren viser de tidligere ukjente hull i fartøyets styrbordside, noe som førte til nye spekulasjoner om årsaken til forliset.


852 mennesker omkom da Estonia forliste i Østersjøen i 1994. Blant de døde var det seks nordmenn.

Freyr dropper gigantisk batterifabrikk i USA