Stram likviditet har gjort det krevende for Nye Veier å planlegge når nye utbyggingsprosjekter kan starte opp, og selskapet har flere ganger måttet justere planene for når prosjektene kan sendes ut i markedet. Allerede i fjor var det klart at E39 Mandal-Lyngdal, E18/E39 Ytre Ring og E39 Bue Ålgård måtte utsettes inntil videre. I ettertid har Nye Veier delt opp E39 Mandal-Lyngdal i to prosjekter. Prosjektet på E6 i Nordland Sørelva-Borkamo er også utsatt på ubestemt tid.
Ifølge kommunikasjonsdirektør Christian Altmann vil konkurransen om utbyggingen av E39 Mandal-Blørstad trolig gå ut i markedet i løpet av høsten i år.
Over åtte milliarder i år
Nå er forhandlingene med Samferdselsdepartementet om reforhandling av enkelte veiutbyggingsavtaler sluttført, som gir en resultateffekt for Nye Veier som er estimert til i overkant av 2 milliarder kroner (2023).
Dette kommer i tillegg til indeksjustering som Samferdselsdepartementet ga gjennom revidert statsbudsjett på 130 millioner kroner.
– Bakgrunnen for reforhandlingen dreier om vesentlige kostnadsøkninger i prosjektene etter avtaleinngåelse, knyttet til reguleringsendringer, endrede grunnforhold og omfangsendringer, forklarer Altmann til Veier 24.
Resultateffekt av den nye overføringen fra Staten er for Nye Veier estimert til i overkant av to milliarder kroner (2023). Men siden dette er kompensasjon for rene kostnadsøkninger, altså kostnader som allerede er påløpt, vil effekten på likviditeten bli liten, ifølge Altmann.
Fortsatt i likviditetsskvis
– En viktig presisering er at vederlagsjusteringen ikke tilfører selskapet likviditet, og dermed ikke øker det likviditetsmessige handlingsrommet. Endringene påvirker utelukkende selskapets resultat og egenkapital,
– Hva må da til for at likviditeten, som i dag er presset, skal bli bedre?
– Selskapets likviditetstilførsel bestemmes av de årlige statlige overføringene, og av bompengefinansieringen i bompengeavtalene som gjelder for de enkelte veistrekningene. For å oppnå et større likviditetsmessig handlingsrom må derfor en eller begge disse størrelsene økes. Dessuten påvirkes handlingsrommet av løsningene som vi velger i prosjektene. Når vi finner enklere og smartere løsninger i ett prosjekt, kan vi skape rom for nye prosjekter eller tiltak på andre veistrekninger som selskapet har ansvar for, sier Nye Veiers kommunikasjonsdirektør, Christian Altmann.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
![En av strekningene uengigheten står om er E136 mellom Dombås og Vestnes.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835285/Domb%25C3%25A5s-Vestnes.jpg)
Statens vegvesen og Nye Veier i krangel