Det fortalte adm. dir Anette Aanesland i Nye Veier under Veisikringskonferansen som arrangeres på Gardermoen i dag og i morgen.
For et år siden fikk Vegdirektoratet i oppdrag av Samferdselsdepartementet å utrede nytte og kostnader ved å bygge smale firefeltsveier med fartsgrense 110 km/t. Den nye, smale motorveiklassen som er foreslått har 20–20,5 meters bredde, mot normalstandarden som er 23 meter bredde på motorveier med høyere trafikk. Nå er forslaget ute til høring, og det er i sitt høringssvar til Vegdirektoratet at Nye Veier smalner inn sitt forslag med ytterligere én meter, og foreslår firefelts motorveier med bredde 19 meter.
– I vår løsning kutter vi ned på bredden av midtfeltet mellom kjørebanene. Vi har beregnet innsparing på mellom 12 og 15 prosent i kostnadene på en slik motorveiløsning, sammenlignet med slik dagens 23 meter brede motorveier bygges.
Det er ellers veiskuldrene som er gjort smalere i høringsforslaget om smalere motorvei - fra 2,75 til 1,5 meter - mens kjørefeltene og kjørebanene i hver retning har samme bredde som før.
Lavere kostnader og arealbruk
Anette Aanesland forteller at besparelsene først og fremst ligger innenfor byggekostnader og arealbruk, og at disse besparelsene kan brukes til å erstatte gamle veier med nye, mer trafikksikre motorveier. I og med at byggekostnadene går såpass ned, kan man også velge å bygge firefeltsveier med ÅDT helt ned til 8000, istedet for 12.000 slik regelverket er i dag.
– Møteulykker og utforkjøringer er hovedårsaken når folk blir drept eller skadet i trafikken. Å skille trafikken med midtdelere slik man gjøre på firefeltsveier, er det mest effektive virkemiddelet vi har i trafikksikkerhetsarbeidet. Det er hovedargumentet bak forslaget fra Nye Veier, forteller Aanesland.
Nye Veier-direktøren forteller til Veier24 at de ønsker å ta i bruk denne motorveitypen på flere av sine kommende prosjekter, og at de om nødvendig vil søke om fravik fra veinormalene dersom det tar for lang tid for Statens vegvesen å ta stilling til den nye motorveiklassen.