Driftsinntektene for Nye Veier var i 2020 på 6534 millioner kroner. Driftskostnadene var 6951 millioner kroner. Det gjorde at årsresultatet endte med et underskudd på 406 millioner kroner.
Det fremkommer i årsrapporten for 2020 fra selskapet. Der forklares årsaken til underskuddet med at det statlige utbyggingsselskapet har tapsført to prosjekter, hvor estimert sluttprognose er høyere enn inngått pris i veiutbyggingsavtalene med Samferdselsdepartementet.
![Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.](https://images.gfx.no/130x87/2742/2742771/Skjermbilde%25202022-10-06%2520kl.%252015.07.03.png)
Dette er milliardprosjektene
Årsak: Krevende grunnforhold og regulatoriske endringer
Det ene gjelder den 17 kilometer lange strekningen på E18 mellom Rugtvedt og Langangen, hvor man fortsatt holder på med å få reguleringsplanen på plass. Likevel ser altså Nye Veier at rammen de har avtalt med departementet ikke vil holde, og gjorde i 2020 derfor en regnskapsmessig tapsføring for prosjektet på til sammen 700 millioner kroner.
Det samme gjelder E6 fra Ranheim til Værnes i Trøndelag, der man i sin helhet har tapsført 300 millioner kroner.
Kostnadsoverskridelsene har i hovedsak bakgrunn i krevende grunnforhold, samt regulatoriske endringer, opplyses det i årsrapporten til selskapet.
For E18-prosjektet påpekes det at dette er en del av en større veiutbyggingsavtale mellom Nye Veier og Samferdselsdepartementet, og den bygges ut i flere etapper. De første delene av avtalen er sluttført med god lønnsomhet og som resultatført i tidligere år. Veiutbyggingsavtalen er samlet sett lønnsom, påpeker Nye Veier.
![Mottaksterminalen for CO2-lageret til Northern Lights er 98 prosent ferdig. Det samme er offshoredelen av lageret. Til høyre i bildet står tankene som skal lagre CO2 før den sendes ut offshore.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836516/SOS_0591-3.jpg)
Northern Lights: Har fullført 98 prosent av det første norske CO2-lageret
Portefølje på 700 kilometer riksvei
Totalkapitalen i selskapet var ved utgangen av 2020 på 5650 millioner kroner. Av totalkapitalen utgjør egenkapitalen 62 prosent - 3481millioner kroner. Regnskapet viser at kontantstrømmen fra operasjonelle aktiviteter var positiv med 525 millioner kroner, hvor forskjellen mot driftsresultat i hovedsak kommer fra endringer i arbeidskapitalen. Nye Veier har i helhet sine inntekter fra Samferdselsdepartementet, de har de siste årene ligget på rundt 6,5 milliarder kroner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Utbyggingsporteføljen var i 2020 på 700 kilometer riksvei, med en estimert utbyggingskostnad på 188 milliarder kroner (2020-kroner).
Driftsporteføljen er på totalt 81 kilometer åpnet riksvei ved årsavslutningen 2020.
![Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836769/Rv%25209%2520Tverr%25C3%25A5%2520bru.jpg)
Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru