NYE VEIER

Nye Veier gikk på to smeller: Måtte avskrive 900 millioner i tap

Allerede før oppstart måtte Nye Veier avskrive 900 millioner i tap på prosjektene E18 Langangen-Rugtvedt og E6 fra Ranheim til Værnes. Det ga selskapet et underskudd på driftsresultatet i fjor.

Årsresultatet for Nye Veier endte i fjor på minus 406 millioner kroner.
Årsresultatet for Nye Veier endte i fjor på minus 406 millioner kroner. Foto: Henrik Jonassen/SD
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. nov. 2021 - 07:00

Driftsinntektene for Nye Veier var i 2020 på 6534 millioner kroner. Driftskostnadene var 6951 millioner kroner. Det gjorde at årsresultatet endte med et underskudd på 406 millioner kroner.

Det fremkommer i årsrapporten for 2020 fra selskapet. Der forklares årsaken til underskuddet med at det statlige utbyggingsselskapet har tapsført to prosjekter, hvor estimert sluttprognose er høyere enn inngått pris i veiutbyggingsavtalene med Samferdselsdepartementet.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen er snart klar til bruk. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også

Gigantprosjekt ligger foran skjema

Årsak: Krevende grunnforhold og regulatoriske endringer

Det ene gjelder den 17 kilometer lange strekningen på E18 mellom Rugtvedt og Langangen, hvor man fortsatt holder på med å få reguleringsplanen på plass. Likevel ser altså Nye Veier at rammen de har avtalt med departementet ikke vil holde, og gjorde i 2020 derfor en regnskapsmessig tapsføring for prosjektet på til sammen 700 millioner kroner.

Det samme gjelder E6 fra Ranheim til Værnes i Trøndelag, der man i sin helhet har tapsført 300 millioner kroner.

Kostnadsoverskridelsene har i hovedsak bakgrunn i krevende grunnforhold, samt regulatoriske endringer, opplyses det i årsrapporten til selskapet.

For E18-prosjektet påpekes det at dette er en del av en større veiutbyggingsavtale mellom Nye Veier og Samferdselsdepartementet, og den bygges ut i flere etapper. De første delene av avtalen er sluttført med god lønnsomhet og som resultatført i tidligere år. Veiutbyggingsavtalen er samlet sett lønnsom, påpeker Nye Veier.

Flere ganger har Hallingdalselva gått over sine bredder på riksvei 7. Statens vegvesen vil ha en slutt på tilstander som dette.
Les også

Vegvesenet: Vil heve flomutsatte riksvei 7 i Nesbyen

Portefølje på 700 kilometer riksvei

Totalkapitalen i selskapet var ved utgangen av 2020 på 5650 millioner kroner. Av totalkapitalen utgjør egenkapitalen 62 prosent - 3481millioner kroner. Regnskapet viser at kontantstrømmen fra operasjonelle aktiviteter var positiv med 525 millioner kroner, hvor forskjellen mot driftsresultat i hovedsak kommer fra endringer i arbeidskapitalen. Nye Veier har i helhet sine inntekter fra Samferdselsdepartementet, de har de siste årene ligget på rundt 6,5 milliarder kroner.

Utbyggingsporteføljen var i 2020 på 700 kilometer riksvei, med en estimert utbyggingskostnad på 188 milliarder kroner (2020-kroner).

Driftsporteføljen er på totalt 81 kilometer åpnet riksvei ved årsavslutningen 2020.

Fire togsett av type 92 (bildet) skulle doneres til Ukraina. Togene hadde trafikkert Trønderbanen og Rørosbanen i en årrekke, og skulle opprinnelig til opphugging.
Les også

Ukraina vraket norsk togdonasjon: – Overraskende

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.