Nye Veier skal være en fulldigital innovativ kraft i bransjen – drevet av data for å skape samfunns- og trafikantnytte. Vi har derfor et behov for å samle, koble og analysere data om ulike trafikantgrupper for å bidra til økt sikkerhet, bedre kvalitet, lavere kostnader, raskere utbygging, bedre drift og vedlikehold, skriver Nye Veier i en pressemelding.
![Installering av sensor på E18 Tvedestrand-Arendal. <i>Foto: Fredrik Vangsal</i>](https://images.gfx.no/290x/2459/2459030/ed38f177-0bc4-45c0-add5-7913c87c4023.jpg)
Daglig leder i Disruptive Engineering, Fredrik Vangsal, sier at dataene vil kunne bidra til mange positive effekter som blant annet å redusere kø og reisetid på strekningene der målingene kan vise at utbyggingen lønner seg.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dette er sensorsystemet
Sensorsystemet VS1 er et helnorsk produkt. Utvikles i Ås og produseres av Hapro på Jaren.
Sensorsystemet måler blant annet hastighet, luketid, kjøreretning, veitemperatur, og kjøretøyklassifisering. I tillegg vil de telle biler langt enklere og mer treffsikkert enn dagens dyre og vedlikeholdskrevende tellesløyfer.
Disruptive Engineering utviklet systemet med personvern i fokus, eller “Privacy by Design”. Dette betyr at utviklingen av systemet er gjort med hensyn til personvern i alle utviklingsfasene jfr. GDPR. Sensorsystemet registrerer ikke enkeltpersoner men måler kun relevant trafikk- og kjøretøyinformasjon.