Nye Veier signerte mandag kontrakt med belgiske Besix og italienske Rizzani de Eccher om prosjektutvikling, regulering og bygging av E6 Moelv – Roterud. Signeringen kommer etter en konkretiseringsfase som har pågått siden juni i år, skriver Nye Veier i en melding.
Besix og Rizzani de Eccher har med seg Multiconsult, AF-Gruppen, Aarsleff og Selberg Arkitekter i teamet som skal planlegge og bygge delstrekningen Moelv – Roterud. Strekningen er ca. 11 kilometer og består av ny firefelts motorveibru over Mjøsa og vei i dagen på begge sider av brua.
Stenger bru på E16: Vannmengder graver ut veien
Begynner samhandling
– Dagens signering er en viktig milepel for Nye Veier. Besix og Rizzani de Eccher har gjennom konkretiseringsfasen bekreftet at de leverer på prestasjonsmålene for oppdraget. Nå starter vi umiddelbart med integrert samhandling, der vi i større grad enn i tradisjonelle prosjekter skal arbeide sammen om prosjektutvikling og regulering i en tidlig fase, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Besix og Rizzani de Eccher har samarbeidet gjennom flere år. Grupperingen har blant annet bygget Kronprinsesse Marys bru over Roskildefjorden i Danmark. Nå gleder de seg til å gå i gang med sitt første prosjekt i Norge.
– Brukonseptet blir verdens lengste bru med bruk av tre som en del av konstruksjonen. Brua blir unik, både teknisk og miljømessig, og den er godt tilpasset landskapet. Nå ser vi frem til et dynamisk og godt samarbeid med alle involverte, sier Nic De Roeck, europadirektør i Besix.
Budsjettlekkasje: Regjeringen vil gi 1,1 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av riksveier
Kontrakt nummer 14
E6 Moelv – Roterud inngår i Nye Veiers utbygging av 43 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t fra Moelv til Øyer. Den nye motorveibrua over Mjøsa utgjør hoveddelen av dette deloppdraget.
– Brua og ny motorvei gjennom Innlandet gir større bo- og arbeidsmarked og reduserer reisetiden i Innlandet, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
Dagens kontraktsignering har en verdi på rundt 2,55 milliarder kroner, og er den 14. i rekken av store veiutbyggingskontrakter siden etableringen av Nye Veier i 2016. Samlet verdi på disse kontrakten er på over 35 milliarder kroner.
Vegvesenet: Fortsatt fare for flom, skred og stengte veier