Nye Veier fastholder prioriteringen av strekningene E6 Ranheim - Åsen, E39 Kristiansand vest - Lyngdal vest og E18 Langangen - Dørdal for utbygging. Resterende strekninger i Nye Veiers prosjektportefølje bearbeides videre med tanke på utbygging. Målet er økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
- Vår oppgave er å bygge raskere og mer kostnadseffektivt. Vi arbeider derfor helhetlig med prosjektene fra første stund, og bygger lengre sammenhengende strekninger. Dette gir raskere og mer kostnadseffektiv utbygging. Vi baserer vår prioritering på samfunnsøkonomisk lønnsomhet, inkludert netto ringvirkninger, trafikksikkerhet og samfunnssikkerhet, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland.
Nye Veiers tredje prioritering baserer seg på Nye Veiers egne kostnadsanslag, utført etter et omfattende arbeid med å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i prosjektene.
- Vi har gjennomført nye kost-nytteberegninger på alle prosjektene. Det er dette tallunderlaget som ligger til grunn for vår prioritering nå. Samtidig får vi, gjennom dette arbeidet, bekreftet at våre tidligere prioriteringer har vært riktige, sier Dahl Hovland.
Det foregår i dag utbygging av ny E18 Tvedestrand – Arendal, ny E18 Rugtvedt - Dørdal og ny E6 Kolomoen – Moelv. Nye Veier har i oppdrag å planlegge, bygge ut, drifte og vedlikeholde en portefølje med 530 km riksvei, primært bestående av firefelts motorvei langs Norges stamveinett. Selskapet har delt utbyggingsporteføljen i fire utbyggingsområder: E6 Trøndelag, E6 Mjøsregionen, E18 Sørøst og E39 Sørvest. Disse skal planlegges og bygges ut på maksimalt 20 år. Nye Veiers oppgave er å bidra til helhetlig og sammenhengende utbygging av trafikksikre riksveier, større kostnadseffektivitet, økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet og styrking og utvidelse av bo- og arbeidsmarkedsregioner.
I Nye Veiers vedtekter heter det: «Selskapets virksomhet skal være effektiv og helhetlig planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av trafikksikre riksveier, hvor strekningene i selskapets samlede utbyggingsportefølje med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet prioriteres gjennomført foran de med lav/negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet.»