PROSJEKTER

Nye Veier sier opp nok en kontrakt: Kan ikke gjennomføre prosjektet til avtalt pris

Nye Veier avslutter kontrakten med det spanske entreprenørselskapet FCC Construcción S.A for E6 Ulsberg-Vindåsliene i Trøndelag.

Det var da - i november 2019. Bakerst f.v: Roar Sjøbakk (Syltern), Marianne Aase (Rambøll), Bjørn Endre Dyrseth (Rambøll), Johan Arnt Vatnan (Nye Veier) og Lars Bjørgård (Nye Veier). I midten f.v: José Martínez Salazar (FCC), Arild Mathisen (Nye Veier) og Øystein Syltern (Syltern). Foran: Anette Aanesland (Nye Veier og Pablo Ovejas (FCC).
Det var da - i november 2019. Bakerst f.v: Roar Sjøbakk (Syltern), Marianne Aase (Rambøll), Bjørn Endre Dyrseth (Rambøll), Johan Arnt Vatnan (Nye Veier) og Lars Bjørgård (Nye Veier). I midten f.v: José Martínez Salazar (FCC), Arild Mathisen (Nye Veier) og Øystein Syltern (Syltern). Foran: Anette Aanesland (Nye Veier og Pablo Ovejas (FCC). Foto: Øyvind Nordahl Næs/Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. sep. 2021 - 14:07

I november 2019 signerte Nye Veier kontrakt med FCC Construcción S.A (FCC) for optimalisering, prosjektering og utbyggingen av ny E6 fra Ulsberg i Rennebu kommune til Vindåsliene i Midtre Gauldal kommune. FCC har hatt Johs J. Syltern og Rambøll Norge med på laget.

"FCC ikke kan gjennomføre"

Nye Veier avslutter derfor samarbeidet med den spanske entreprenøren FCC.
Nye Veier avslutter derfor samarbeidet med den spanske entreprenøren FCC.

Nye Veier og FCC har den siste tiden forhandlet om en målprisavtale for utbygging av prosjektet. Det har i denne fasen blitt tydelig at FCC ikke kan gjennomføre prosjektet til avtalt pris, og Nye Veier avslutter derfor samarbeidet.

Det ble besluttet i styremøte 22. september, forteller selskapet i en pressemelding.

Eidesvik-skipet Viking Energy skal installere ny Wärtsilämotor for ammoniakk som drivstoff. Det skal også teste ut ammoniakkdrevet brenselcelle. I dag er det LNG-batterihybrid framdrift.
Les også

Verdens første offshoreskip med ammoniakkmotor

– At vi må avslutte samarbeidet med FCC nå, viser at vi evner å stanse et prosjekt før det blir en kostnadsoverskridelse. Det viser at Nye Veiers modell fungerer. I vår modell avdekker vi eventuelle kostnadsoverskridelser tidlig, og vi har dermed mulighet til å justere. Det er bedre at vi finner ut av dette nå enn senere, sier Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.

Nye Veier kan ikke si nøyaktig hva dette betyr for ferdigstillelse av strekningen, men vil jobbe for at konsekvensen blir så liten som mulig.

Halve prosjektet er ferdig prosjektert

Siden oppstarten av samarbeidet har Nye Veier og FCC jobbet med å optimalisere veilinjen. Halve prosjektet er ferdig prosjektert, det er kjørt tunge prosesser for å finne bedre løsninger i både sør- og nordenden, og det er blitt utført forberedende arbeid og gjort flere grunnundersøkelser. 

– Det har vært en verdifull optimaliseringsfase, og vi har kommet frem til en veilinje som vil gi trafikantene stor verdi. Grunnundersøkelsene har gitt oss mye nyttig kunnskap om området. Denne kunnskapen tar vi med oss videre når vi skal legge strategien for videreføring av prosjektet E6 Ulsberg-Vindåsliene, sier Børseth.

Nye Veier vil nå sikre byggeplassen, gjøre ferdig skytebanen i Gammelstødalen og videreføre driftsansvaret på lokalveiene. Konkurransen om bygging av E6 fra Ulsberg til Vindåsliene vil bli utlyst på ny.

 – Jeg skal ikke ha sagt om blått hydrogen er dødt eller ikke, sier Knut Olaf Nyborg i Aker Horizons Asset Development. Deres blå hydrogenprosjekt på Aukra er «ikke liv laga». De har også utsatt grønne prosjekter i Narvik og på Rjukan.
Les også

Aker skrinlegger og utsetter sine hydrogenprosjekter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.