NYE VEIER

Nye Veier skal vurdere E18-planer på nytt etter klimakritikk 

Nye Veier snur om på sine planer og skal vurdere å gjenbruke eksisterende vei på E18 Tvedestrand-Bamble.

Illustrasjon tunnel Kragerø som er en av de seks kommunene som inngår i plansamarbeidet for ny E18 Tvedestrand-Bamble
Illustrasjon tunnel Kragerø som er en av de seks kommunene som inngår i plansamarbeidet for ny E18 Tvedestrand-Bamble Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. sep. 2021 - 09:29

Det skjer etter at blant annet Norges Naturvernforbund har kommet med krass kritikk til Nye Veier og planene om å bygge en ny motorvei med fartsgrense 110 km/t på strekningen E18 Tvedestrand-Bamble.

– En motorvei med slike hastigheter krever ekstra lange siktlinjer med slake svinger og stigninger. Av- og påkjøringsramper må være lange og kryssene blir arealkrevende. I praksis betyr dette et arealforbruk vi ikke kan akseptere, hevder Naturvernforbundet.

Nå svarer Nye Veier med å si at deler av den aktuelle veistrekningen fra Tvedestrand til Bamble (cirka 54 kilometer) allerede har midtrekkverk og god og trafikksikker veistandard. Dette er et moment som gjør at deler av veien kan gjenbrukes.

Finn Aasmund Hobbesland er direktør for Planlegging og drift i Nye Veier. <i>Foto:  Nye Veier</i>
Finn Aasmund Hobbesland er direktør for Planlegging og drift i Nye Veier. Foto:  Nye Veier

– Bygging av ny E18 Tvedestrand-Bamble er et av de mest aktuelle planprosjektene i Nye Veier sin portefølje vi kan vurdere i et mer bærekraftig perspektiv. Det er mulig å gjenbruke mer av den eksisterende veien. En måte å gjøre det på er å planlegge for lavere fartsgrense for eksempel 90-100 km/t som ikke krever fullt så stiv kurvatur som 110 km/t. Det kan også være aktuelt å bygge smalere firefeltsvei som er mindre arealkrevende og likevel en trygg og sikker vei. Denne typen løsninger er bra både for å holde kostnadsrammene, bevare mer areal og å nå ambisiøse klimamål. Vi går nå i dialog med kommunene for å tenke nytt om løsninger og vurdere oppgradering av eksisterende vei, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for Planlegging og drift i Nye Veier.

Nye Veier anbefaler at høringsprosessen på forslaget til reguleringsplan går som fastlagt, men at det settes i gang ete arbeid for å øke bærekraften i prosjektet.

Planprosjektet for ny E18 Tvedestrand-Bamble berører seks kommuner og forslaget til reguleringsplan er nå ute til offentlig ettersyn og høring.
Planprosjektet for ny E18 Tvedestrand-Bamble berører seks kommuner og forslaget til reguleringsplan er nå ute til offentlig ettersyn og høring.
Strekningen E18 Rugtvedt – Langangen vil åpne i 2026. Veien har fire felt og fartsgrense på 110 kilometer i timen.
Les også

Vil ha firefelts vei på hele hovedstrekningen mellom Porsgrunn og Grimstad

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.