Det skjer etter at blant annet Norges Naturvernforbund har kommet med krass kritikk til Nye Veier og planene om å bygge en ny motorvei med fartsgrense 110 km/t på strekningen E18 Tvedestrand-Bamble.
– En motorvei med slike hastigheter krever ekstra lange siktlinjer med slake svinger og stigninger. Av- og påkjøringsramper må være lange og kryssene blir arealkrevende. I praksis betyr dette et arealforbruk vi ikke kan akseptere, hevder Naturvernforbundet.
Nå svarer Nye Veier med å si at deler av den aktuelle veistrekningen fra Tvedestrand til Bamble (cirka 54 kilometer) allerede har midtrekkverk og god og trafikksikker veistandard. Dette er et moment som gjør at deler av veien kan gjenbrukes.
– Bygging av ny E18 Tvedestrand-Bamble er et av de mest aktuelle planprosjektene i Nye Veier sin portefølje vi kan vurdere i et mer bærekraftig perspektiv. Det er mulig å gjenbruke mer av den eksisterende veien. En måte å gjøre det på er å planlegge for lavere fartsgrense for eksempel 90-100 km/t som ikke krever fullt så stiv kurvatur som 110 km/t. Det kan også være aktuelt å bygge smalere firefeltsvei som er mindre arealkrevende og likevel en trygg og sikker vei. Denne typen løsninger er bra både for å holde kostnadsrammene, bevare mer areal og å nå ambisiøse klimamål. Vi går nå i dialog med kommunene for å tenke nytt om løsninger og vurdere oppgradering av eksisterende vei, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for Planlegging og drift i Nye Veier.
Nye Veier anbefaler at høringsprosessen på forslaget til reguleringsplan går som fastlagt, men at det settes i gang ete arbeid for å øke bærekraften i prosjektet.
Båtprodusent er konkurs