– Det er viktig å få konkurransene om disse strekningene ut i markedet, samtidig som optimaliseringen fortsetter. Vi skal forsikre oss om at alle samfunnsøkonomiske gevinster tas ut, sier konstituert administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
Samfunnssikkerhet, forsyningssikkerhet og forutsigbarhet, samt hvor langt man har kommet i planleggingen av prosjektet, har veid tungt når Nye Veier nå har prioritert E6 Kvænangsfjellet for utbygging, går det fram av en melding fra selskapet.
![Nye Veier har prioritert E6 Kvænangsfjellet for utbygging. <i>Foto: Johan Arnt Vatnan/Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2510/2510097/unnamed.jpg)
Fjellovergangen som er delt mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Nord-Troms, er ofte stengt vinterstid på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. E6 Kvænangsfjellet er eneste vei mellom Finnmark og deler av Nord-Troms og resten av landet. Eneste omkjøringsvei går via Finland, og er på nesten 70 mil.
Nye Veier planlegger å bygge tunneler som skal bedre fremkommeligheten over fjellet om vinteren, i tillegg til å utbedre veien.
– Det er gjort en god jobb med å ta ned kostnadene i prosjektet, men det gjenstår altså ytterligere optimalisering. Kvænangsfjellet er på mange måter et litt annerledes prosjekt i vår portefølje, og vi har vurdert samfunnssikkerhet, som er en faktor i den samfunnsøkonomiske analysen, som avgjørende, understreker Aanesland.
![E6 Nordkjosbotn-Hatteng er en strekning på totalt 23 kilometer.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833490/E6%2520Olderskog.jpg)
NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms
Kommuneplanen ferdig for E18 Dørdal-Tvedestrand
E18 Dørdal – Tvedestrand er en videreføring av utbyggingen av E18 mellom Oslo og Kristiansand. Det ble i høst ferdigstilt en kommunedelplan på strekningen E18 Dørdal – Grimstad gjennom en interkommunal planprosess, og nå prioriteres altså store deler av dette planområdet for utbygging.
– Når vi nå har prioritert strekningen for utbygging, har modenhet og samfunnsøkonomisk lønnsomhet vært tillagt vekt, sier Anette Aanesland.
![Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838282/E6%2520T%25C3%25B8rrfjordelva%2520bru%25202.jpg)
Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Sier nei til Øyer-Otta i denne omgang
Ved denne porteføljeprioriteringen har Nye Veier ikke valgt å prioritere strekningen Øyer-Otta, som ble overført til Nye Veier i 2019 sammen med Kvænangsfjellet og E16 Kløfta- Kongsvinger.
Nye Veier sier de imidlertid har arbeidet målrettet med å utvikle et godt konsept for utbygging på denne strekningen. Utbyggingskonseptet vil kunne gi en samfunnsøkonomisk lønnsom utbygging ved videre optimalisering i samarbeid med kommunene og veimyndigheten.
![I prioriteringslista til Nye Veier er strekningene prioritert etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet og hvor langt de er kommet i planlegginga. Men for E6 over Kvænangsfjellet har samfunnssikkerhet vært en viktig faktor. <i>Ill: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/580x/2510/2510247/Portefolje%2520Nye%2520Veier.jpg)