Nye Veier ønsker å legge veilinjen i en dagsone vest for regulert trasé sør for Soknedal, blant annet ved å gjenbruke deler av eksisterende E6. Da kan trafikantene få firefelts motorvei og fartsgrense på 90, ev. 100 km/t, til samme kostnad som for den regulerte løsningen med ettløps tunnel med tre felt og 80 km/t.
– Vi får med andre ord en mer fremtidsrettet og trafikksikker vei for samme kostnad, sier Lars Bjørgård, utbyggingssjef i Nye Veier i en melding fra selskapet.
I november i fjor signerte Nye Veier kontrakt med FCC Construcción, som har Johs. J. Syltern og Rambøll med seg på laget. Siden den gang har de jobbet sammen med å optimalisere utbyggingsprosjektet som går fra Ulsberg til Vindåsliene.
Sparer 300-350 millioner kroner
– Vi har sett på i alt sju ulike løsninger, med tunnel, dagsoner og en kombinasjon av disse. Det alternativet vi har valgt er helt klart det beste målt opp mot våre prosjektmål. Sammenlignet med alternativet med doble tunnelløp får vi en kostnadsbesparelse i størrelsesordenen 300-350 millioner kroner med den foretrukne dagsoneløsningen, sier Bjørgård.
Vindåsliene er et komplisert område for veibygging med utfordrende topografi, hensynet til elva Ila og Dovrebanen.
– Med internasjonal erfaring fra spanske FCC og lokal kjennskap fra Syltern, kombinert med Rambølls planleggingskompetanse har vi sammen kommet frem til det vi mener en svært god løsning. Dette viser igjen at Nye Veiers gjennomføringsmodell med samhandling og tidlig involvering av rådgiver og entreprenør, gir bedre og mer kostnadseffektive løsninger, sier Arild Mathisen, prosjektleder for E6 Ulsberg-Vindåsliene.
Løsningen også vesentlig billigere å drifte
En dagsoneløsning er ikke bare billigere å bygge, den er også vesentlig billigere å drifte. En tommelfingerregel sier det er ca. 3-4 ganger dyrere å drifte en tunnel enn tilsvarende vei i dagen.
Foruten sparte kostnader, er det andre positive sider, mener Nye Veier.
–Det blir vesentlig mindre klimagassutslipp når vi ikke bygger tunnel. Det blir heller ikke beslaglagt mer dyrkamark med denne veilinjen i forhold til opprinnelig plan.
– Vi ser også på mulighetene for å utvide arealet for dyrkamark gjennom opparbeidelse av deponier for overskuddsmasser sier Mathisen.
Foreslått veilinje gir god tilkobling til E6 gjennom Soknedal, Statens vegvesen sitt prosjekt, og til lokalveien.
Mulig byggestart allerede til høsten
Nå starter prosessen med å omregulere området. Nye Veier har oppstartsmøte med Midtre Gauldal kommune denne uken for å starte planprosessen.
– Vi har målsetning om å komme i gang med anleggsarbeider i prosjektet i løpet av høsten, og vi håper at reguleringsplanen for Vindåsliene blir vedtatt slik at anleggsarbeidene kan starte der rundt årsskiftet 2020/2021. Dette krever at vi får en effektiv behandling av planen og at vi unngår innsigelser, sier Bjørgård.
Mer helhetlig og jevn standard gjennom Trøndelag
Trafikkveksten i området vil på sikt medføre at den regulerte løsningen med ettløps, trefelts tunnel blir underdimensjonert. Nye Veier mener det er riktig å bygge for fremtiden da det erfaringsmessig blir dyrere og mer komplisert å bygge om når behovene oppstår. Krav om doble tunnelløp og rømningsvei slår inn ved en trafikkmengde på 8000 kjøretøy per døgn. Etter prognosene vil dette behovet komme i perioden 2030-35.
– Med fire felt i Vindåsliene får vi en mer helhetlig og jevn standard for E6 gjennom Trøndelag, sier prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan. Han er meget fornøyd med at det nå ser ut som det blir mulig å realisere fire felt i Vindåsliene.