Det er snakk om den 25 kilometer lange strekningen mellom Ulsberg i Rennebu og Vindåsliene i Midtre Gauldal, som er Nye Veiers sørligste strekning på storprosjektet E6 Trøndelag.
Kommet langt
Uttbyggingssjef Lars Bjørgård sier i en pressemelding at planleggingen nå er kommet så langt at prosjektet er modent for utbygging. Samtidig er den samfunnsøkonomiske nytten i pluss etter kostnadsreduksjoner på cirka en milliard kroner.
– Det betyr at Ulsberg–Vindåsliene nå har en bedre samfunnsnytte enn Nye Veiers E6-utbygging videre nordover, fra Korporalsbrua til Kvål. Dette er også et argument for å prioritere Ulsberg–Vindåsliene for tidligere utbygging, sier utbyggingssjefen i meldingen.
Han peker samtidig på at dette vil bidra til en helhetlig og sammenhengende utvikling med tanke på at Vegvesenet er i full gang med ny E6 nordover gjennom Soknedalen.
Ferdig om fire år
Veier24 har ikke lykkes med å få en kommentar fra prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan, men han sier til Adresseavisen at man håper å komme i gang med byggingen årsskiftet 2020/2021. Prosjektet var egentlig prioritert som det nest siste av fire mellom Melhus og Ulsberg. Byggestart var satt til 2024, og det skulle stå ferdig i 2026/2027.
For å kunne fremskynde prosjektet, må utbyggeren imidlertid få tilslutning fra styret under deres porteføljeprioritering som skjer denne høsten. Vatnan kommenterer overfor avisen at han tror dette prosjektet ligger godt an.
LES OGSÅ: Nå er megakontrakten på strekningen Ranheim-Værnes signert
LES OGSÅ: Nye Veier har ansatt ny utbyggingssjef for E6 Innlandet
LES OGSÅ: Nå er milliardkontrakten for Mandal øst - Mandal by signert