Nye Veier og Multiconsult går sammen om å finne fram til måter å standardisere planleggingen av planfrie kryss på, slik at det skal bli raskere og billigere å planlegge og bygge slike kryss, går det fram av en melding fra Muliconsult.
– Hensikten med prosjektet vi nå setter i gang, er å bidra til å redusere tiden til planlegging av kryss, samt redusere byggekostnad, byggetid og kostnader til drift og vedlikehold, skriver oppdragsleder Odd Magne Sørfossmo i Multiconsult.
Han legger til at det også er avgjørende at kryssene har et samlet design som ivaretar ønsket trafikal funksjonalitet og øvrige servicefunksjoner, som kan være unike - og at kryssene skal er bygget med hensyn til høy trafikksikkerhet og lav miljøinnvirkning.
Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar
Kommer rapport i februar
Nye Veiers mål med prosjektet er å effektivisere planleggingen, byggingen og driften av planfrie kryss, altså veikryss der trafikkstrømmene krysser hverandre uhindret, og benyttes i hovedsak på motorveier og større veier.
– Vi ønsker å finne frem til en mer systematisk tilnærming til valg av krysstype og elementer som kan standardiseres, skriver Sørfossmo.
Prosjektet starter opp nå i november, og skal avsluttes i februar 2020. Arbeidet skal oppsummeres i en rapport som tar for seg hvilke elementer som kan standardiseres, hva som er viktig å ta hensyn til og hvordan man får en prosess som kan bidra til rasjonell planlegging og bygging.
– Rett og slett komme frem til en mer effektiv og da rimeligere måte å planlegge og bygge planfrie kryss på, skriver Sørfossmo.
Dropper jernbanespor: – Vi har prøvd å snakke dem til fornuft