Nye Veier og Multiconsult går sammen om å finne fram til måter å standardisere planleggingen av planfrie kryss på, slik at det skal bli raskere og billigere å planlegge og bygge slike kryss, går det fram av en melding fra Muliconsult.
– Hensikten med prosjektet vi nå setter i gang, er å bidra til å redusere tiden til planlegging av kryss, samt redusere byggekostnad, byggetid og kostnader til drift og vedlikehold, skriver oppdragsleder Odd Magne Sørfossmo i Multiconsult.
Han legger til at det også er avgjørende at kryssene har et samlet design som ivaretar ønsket trafikal funksjonalitet og øvrige servicefunksjoner, som kan være unike - og at kryssene skal er bygget med hensyn til høy trafikksikkerhet og lav miljøinnvirkning.
![Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834173/original.jpg)
Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner
Kommer rapport i februar
Nye Veiers mål med prosjektet er å effektivisere planleggingen, byggingen og driften av planfrie kryss, altså veikryss der trafikkstrømmene krysser hverandre uhindret, og benyttes i hovedsak på motorveier og større veier.
– Vi ønsker å finne frem til en mer systematisk tilnærming til valg av krysstype og elementer som kan standardiseres, skriver Sørfossmo.
Prosjektet starter opp nå i november, og skal avsluttes i februar 2020. Arbeidet skal oppsummeres i en rapport som tar for seg hvilke elementer som kan standardiseres, hva som er viktig å ta hensyn til og hvordan man får en prosess som kan bidra til rasjonell planlegging og bygging.
– Rett og slett komme frem til en mer effektiv og da rimeligere måte å planlegge og bygge planfrie kryss på, skriver Sørfossmo.
![Mottaksterminalen for CO2-lageret til Northern Lights er 98 prosent ferdig. Det samme er offshoredelen av lageret. Til høyre i bildet står tankene som skal lagre CO2 før den sendes ut offshore.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836516/SOS_0591-3.jpg)
Northern Lights: Har fullført 98 prosent av det første norske CO2-lageret