Det laveste anbudet er på 66,9 millioner kroner. GulenSkyss fra Eivindvik i Gulen ligger like bak med 68,3 mill.
På tredjeplass ligger en overraskende anbyder - Sundquist Investments Oy Ab fra Hanko i Finland - som vil ha 80,2 mill. Anbudet fra Fjord1 er på 130,2 mill.
Prisene gjelder drift i fem år fra 1. januar 2019 med opsjon på inntil tre år til. Fjord1 har drevet fergene siden 1. januar 2010.
Sambandet Dalsøy-Haldorneset er Norges vestligste fergesamband. De knytter sammen to av de ytterste bebodde øyene i Solund kommune - Daløyna og Ytre Sula. Overfarten tar 8 minutter.
Ferga som går i sambandet nå har plass til 11 PBE og 62 passasjerer. Den ble sjøsatt i 1968 med navnet "Møysalen". Siden har den skiftet navn tre ganger. Nå heter den "Nårasund".
Vidar Hop Skyssbåter holder til i Hardbakke, som er kommunesentret i Solund. Avstanden derfra til fergekaia på Dalsøy er ca. en mil. Selskapet ble etablert for vel 30 år siden.
- I dag har vi bare hurtigbåter, sier daglig leder Vidar Hop. - De bruker vi som skyssbåter, taxibåter og rutebåter.
- Dere har aldri drevet bilferge tidligere?
- Nei. Vi fikk lyst til å forsøke da driften av et samband i vårt nærområde ble utlyst. Hvis vi får jobben, kjøper vi en ferge, sier Vidar Hop.