Konkurrentene er Skanska (128,7 mill.) og Veidekke (133,5 mill.). Prisnivået er omtrent som ventet, men ikke deltagelsen. Byggeleder Ole Kleven i Statens vegvesen trodde det skulle bli flere anbydere. Han regner med at innstillingen om hvem som skal bygge brua blir klar i løpet av 1-2 uker.
HAK Entreprenør ble stiftet i 2012. Det har bygd flere bruer for Vegvesenet, men ingen så store som Bøkfjordbrua. Det blir en nettverksbru med et 120 meter langt hovedspenn.
Totallengden blir er 284 meter. Vest for hovedspennet blir det et 26 meter langt endespenn. På østsiden blir det fire spenn på 28 meter og et endespenn på 26 meter. Stagene i hovedspennet skal bæres av stålbuer. Sidespenn, pilarer og landkar blir støpt i betong.
Brua skal krysse oset der Pasvikelva renner ut i Bøkfjorden i Sør-Varanger kommune. Den inngår i den 5,5 km lange parsellen Bjørkheim-Elvenes på E105, som er under utbedring. En god del av strekningen får helt ny trasé. Inntil brua blir ferdig om nokså nøyaktig to år, går trafikken på E105 over en smal hengebru med et 80 meter langt spenn.