38 millioner kroner vil nykommeren ha for å oppgradere Fretheimtunnlen og Onstadtunnelen til en standard som tilfredsstiller tunneldirektivet.
Konkurrentene er Land Elektriske (44,3 mill.), Birkeland Entreprenørforretning (44,6 mill.), Traffic Solutions (47,5 mill.), Scanmatic Elektro (48,9 mill.), NLI Elektrosystemer (53,3 mill.) og VVB Engineering Ltd (54,4 mill.)
Vinje Industri har 160 ansatte. Som navnet ikke antyder, har det hovedkontor i Kristiansand. Bakgrunnen for navnet er at firmaet ble startet i Vinje i Telemark for 16 år siden av Jostein Hauge. Han eier nå firmaet sammen med Per Fagerli.
- I mange år fikk vi mest inntekter fra arbeid på oljerigger. I fjor ble det klart at det ville bli nedgang i dette markedet, men vi så at det var nye muligheter innenfor næringsmiddelindustri, kraftproduksjon, vei og jernbane. Vi tror vi har gode muligheter til å hevde oss. De som er sultne, er mer effektive enn de som har nok å gjøre, sier Per Fagerli.
Tunnelene som skal oppgraderes inngår i E16. Begge ligger like ved Aurlandsfjorden. Onstadtunnelen er 673 meter lang, Fretheimtunelen er 1 363 meter. De ble åpnet i henholdsvis 1976 og 1992.
Arbeidet må være fullført innen 1. september neste år. Om dagen skal E16 være åpen for fri ferdsel. Om natten blir det kolonnekjøring.