Den store begivenheten ble markert klokken 12 på dagtid nyttårsaften med et hundretalls frammøtte, fyrverkeri, gløgg og småkaker. Så ble det åpnet for gratis passering gjennom den 2840 meter lange tunnelen noen timer på forskudd.
Forlenget bompengeperioden
Tussentunnelen ble bygd etter friluftsloven som et privat bompengeselskap, finansiert av næringslivet og de nærliggende kommunene. To ganger har tunnelen vært nedbetalt, men begge ganger har bompengeperioden blitt forlenget ved at tunnelselskapet har tatt opp nye lån for å oppgradere veger og gangveger utenfor tunnelen og senere selve tunnelen, før Statens vegvesen overtok driften fra 2010. Når tunnelen nå blir bompengefri, er det Møre og Romsdal fylkeskommune som overtar som vegeier og som får ansvaret for driften.
Siden vegen gjennom fjellet Tusten åpnet for trafikk i 1990 har ca. 30 millioner biler og andre kjøretøy passert gjennom tunnelen.
Trafikken økt år for år
-Et høydepunkt og en merkedag når det nå blir gratis, sier Per Øvermo som har ledet styret i Tusten tunnelselskap AS de siste årene.
Trafikken har økt år for år. Det første hele driftsåret, som var 1991, passerte 940.000 biler gjennom tunnelen (2500 ÅDT). I 2013 var ÅDT kommet opp i 4700 da 1.715.000 biler passerte gjennom tunnelen.
-Vi regner med at trafikken vil øke ytterligere når det nå blir gratis å passere, sa Hege Gagnat som representerte fylkeskommunen under begivenheten nyttårsaften.
Nyttig tunnel for alle
Både ordfører Torgeir Dahl (H) i Molde og ordfører Nils Johan Gjendem i Fræna legger vekt på at Tussentunnelen har vært særdeles viktig for næringslivet og for folk flest i de to kommunene og kommuner som Eide og Averøy.
2000 pendler til Molde på jobb daglig, 400 pendler den andre veien. Antall ulykker over Skaret har gått ned. Dette fjellpartiet som måtte passeres vinterstid før tunnelen kom kunne være utfordrende. I tillegg til kortere reisetid er kommunene bundet tettere sammen. Tunnelen har hatt betydning for mental tilhørighet og for samarbeid kommunene mellom.
Siste mann med betaling
Kjell Rune Aukan fra Averøy var den siste som måtte betale i bommen før det ble gratis å passere. Han fikk til gjengjeld overrakt en blomsterbukett av daglig leder Ove Hauge i Tusten Tunnelselskap AS. I alle de 24 årene har det vært manuell billettering i bomstasjonen. Anne-Berit Kjøl (61), Torild Staurset (56) og Aslaug Melsæter har betjent bomstasjonen fra starten og har vært med i alle de 24 årene.
I Møre og Romsdal er tre bompengesamband avviklet i løpet av 2014. I tillegg til Tussentunnelen er det Astad-Knutset på E39 og fylkesveg 653 Eiksundsambandet.