– Utviklingen innen kjøretøyteknologi er formidabel. De siste årene har det kommet stadig flere bilmodeller på markedet med lave, eller ingen utslipp, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
For å få full utnyttelse av nettopp disse nye bilene, ønsker regjeringen nå å stramme reglene for offentlige innkjøp av biler.
Renere kjøretøy
Forrige uke sendte nemlig Samferdselsdepartementet forslag til lovendringer, og implementering av et nytt EU-direktiv på høring.
Forslaget går ut på å kreve at alle styresmakter og operatører innen kollektivtransport må følge energi- og miljøkrav når de kjøper inn nye kjøretøy.
– Formålet med direktivet er å stimulere markedet til å velge renere og mer energieffektive kjøretøy, sier Solvik-Olsen.
Les også: Politiet kjøper nye pansrede biler
Stat og kommune
I Sundvoldenerklæringen går det frem at regjeringen skal utarbeide krav om valg av lav- eller nullutslippsteknologi i kjøretøyparken, dersom teknologien gjør dette mulig.
– Dette er dermed helt i tråd med Sundvoldenerklæringen, sier samferdselsministeren.
Den nye loven skal gjelde alle kontrakter om innkjøp av alle typer kjøretøy til veitransporten som blir utført av oppdragsgivere som er forpliktet å følge reglene i innkjøpsloven.
Det betyr blant annet statlige, fylkeskommunale og kommunale styresmakter.
Forskriften skal også gjelde for yrkestransport i offentlig tjeneste, som for eksempel rutebusser, turbusser og drosjer.
Les også: Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan
Utslippskrav
Mer detaljert, foreslår regjeringen å innføre spesifikke utslippskrav.
Kravene går ut på at alle nye biler kjøpt inn til bruk i det offentlige ikke kan overstige et CO2-utslipp på 85 gram CO2 per kilometer.
For NOx og partikler legges det opp til at ordinære utslippskrav skal gjelde.
Forskriften skal gjelde ved kjøp av både nye, og bruke kjøretøy.