Trøndelag fylkeskommune går nye veier for å bedre driften av fylkesveiene i Trondheim. I utkastet til den kommende driftskontrakt 5006 legges det opp til at fylket stiller inntil fem kontorplasser til disposisjon for entreprenøren som får driftskontrakten.
– Vi vil lage et kontorfellesskap slik at byggelederne til byggherre og driftsentreprenør kan sitte sammen. Vi tror de vil løse problemer mer effektivt og fornuftig når kan ta tak i ting med en gang og på et lavt nivå, sier Gunnstein Flø Rasmussen, som er rådgiver i Trøndelag fylkeskommunes samferdselsavdeling.
Han forteller at også prosjektlederne for miljøpakkeprosjektene på fylkesveiene i Trondheim vil ha kontor i disse lokalene, og tror det vil skape et fagmiljø på vei som kan gi gode synergieffekter.
NAF: Gigantisk etterslep på skredsikring av riksveiene
Vil vurdere både pris og kvalitet
Fylket har bedt driftsentreprenørene komme med innspill til kontraktsforslaget, som skiller seg fra «normalkontrakten» på flere områder. I tillegg til punktet om kontorfellesskap, foreslås det å avgjøre beste tilbud ut i fra en vurdering der pris teller 70 prosent, mens kvalitet og gjennomføringsevne teller 30 prosent.
Fylkeskommunen vil også bruke en såkalt «hedonisk bedømmelse» for å sette en verdi på kvalitetskriteriet. Det går ut på at tre dommere bruker en nipunktsskala som strekker seg fra «misliker spesielt meget» til «liker spesielt godt» for å si hvor fornøyde de er med den kvalitetsdokumentasjonen som skal bedømmes.
Det er også kommet inn miljøkrav om at maskinparken skal inneholde minst en elbil, at minst to tredeler av lastebilene som skal brukes må oppfylle Euro6-standarden og at minst en tredel av traktorer og redskapsbærere må oppfylle Steg IV-kravene.
Andre punkter med ny tekst omhandler blant annet samhandlingsprosessen, ledelsessystemer for kvalitet og miljø, og automatisk dataoppsamling.
Her kommer det ny vei med opp mot 20 meter høye skjæringer
Spesiell kontrakt - komplisert drift
Når fylket nå har bedt om innspill fra entreprenørbransjen er det blant annet for å unngå den situasjonen Vegvesenet har hatt på flere driftskontrakter i år, med få tilbud og høye priser, forteller Flø Rasmussen.
– Vi hadde en runde med bransjeorganisasjonene i vår, og kom til at Trondheim-kontrakten er så spesiell at det vil være fornuftig å gi entreprenørene mulighet til å påvirke den. Det kan være ting vi som byggherre ikke har tenkt på, og det vil gi entreprenørene et innblikk i hvordan kontrakten blir, slik at de får bedre tid til å forberede seg, sier han.
Andre ting som kompliserer fylkesveikontrakten for Trondheim, er at den også vil omfatte indre by, som nå driftes av Trondheim Bydrift (altså Trondheim kommune). Både sommer- og vinterdriften i sentrumsområdene kompliseres på grunn av blant annet urban infrastruktur, mange kryss og særlige krav til støv.
I tillegg til indre by vil den nye kontrakten omfatte fylkesveiene som tilføres i og med at Klæbu kommune slår seg sammen med Trønder-hovedstaden. Klæbu hører i dag inn under Malvik-kontrakten, som blir lagt ned, og fordelt på Stjørdal, Røros og Trondheim.
Trondheim, Stjørdal og Malvik-kontrakten er dessuten blandede riks/fylkesveikontrakter i dag, men blir rene fylkesveikontrakter fra høsten 2020.
Sintef-direktør: EUs mål blir vanskeligere uten Equinor
Kan påvirke andre trønderkontrakter
Gunnstein Flø Rasmussen sier til Veier24 at fylket vil vurdere om innspillene som kommer til Trondheim-kontrakten bør tas med også i de andre driftskontraktene i Trøndelag.
En uke før fristen går ut, har det kommet inn ett entreprenør-innspill, men hvilke punkter i kontrakten innspillet gjelder, blir ikke sjekket før innspillsfristen går ut 7. november.
Den ferdige kontraktsteksten er planlagt utlyst 22. november, og det kommer trolig til å bli skrevet en åtteårskontrakt med opsjon på et niende år i mars 2020. Kontrakten vil i så fall tre i kraft fra september.
Equinor skrinlegger stort hydrogen-prosjekt