Det laveste anbudet på utvidelsen er gitt av Hole Maskiner fra Sykkylven kommune. Det er på 14,177 millioner kroner, som holder til en betryggende ledelse. Ytterligere tre har meldt sin interesse: UFO Entreprenør fra Ålesund (17,1 mill.), Aco Anlegg fra Haram (17,652 mill.) og Rano Anlegg fra Ålesund (18,302 mill.).
Sykkylven er det søndre anløpsstedet for fergene som fører fylkesveg 60 over Storfjorden. Fergeleiet var lenge kjent som Ørsneset eller Aursnes, men i fjor fikk det nytt navn etter initiativ fra Sykkylven kommune. Det nordre anløpsstedet er Magerholm i Ålesund kommune.
Sambandet Sykkylven-Magerholm frakter flere kjøretøyer enn noe annet samband i Møre og Romsdal, og trafikken øker stadig. For et par år siden ble fergebåsen utvidet for å ta imot større båter.
Nå står landarealet for tur. Det skal utvides betydelig. Både oppstillingsplassen og parkeringsplassen får plass til 110 biler. Det betyr en fordobling av kapasiteten på oppstillingsplassen. På parkeringsplassen er det bare plass til 15 biler i dag.
Landarealet blir ikke bare utvidet, det blir også bedre regulert. Det blir tydelige skiller mellom de forskjellige funksjonene. Nå er det bare en stor asfaltert flate foran fergekaia.
Prosjekteringen er utført av Asplan Viak. Finansieringen skjer med ordinære fylkesvegmidler.
Det berørte området er på 13,7 mål. Oppdraget omfatter sprenging og graving av til sammen ca. 15 800 kbm. Det skal legges 413 tonn asfalt, 519 meter overvannsledninger, 202 meter vannledning og 300 meter avløpsledning. Et 518 kvm stort grøntanlegg skal beplantes, og 275 kvm skal dekkes med belegningsstein. 24 veglys og 18 skilt skal settes opp. Innen 29. august neste år må jobben være gjort.