Den nye oppmerkingen består at to gule linjer (enten to sperrelinjer, to kjørefeltlinjer eller en sperrelinje kombinert med en kjørefeltlinje) med et mellomrom på en meter. Dette mellomrommet kan også ha rumlefelt der det er helstrukne linjer, noe som bidrar til å ” vekke” en sjåfør dersom han er i ferd med å komme over i motgående kjørefelt.
Før man foretok oppmerkingen på E6 nord for Lillehammer har Sintef på oppdrag fra Statens vegvesen testet ut den nye oppmerkingen på 15 sjåfører i kjøretøysimulatoren i Trondheim.
Poenget ved forsøket var å se om testpersonene holdt større avstand til motgående trafikk ved de nye merkingen, og etter fire testturen med hver person ble det et positivt resultat. I tillegg til at avstanden mellom kjøretøyene økte med nærere en halv meter fikk man også en reduksjon i farten. Testpersonene fikk også spørsmål om de kunne tenke seg å foreta forbikjøring ved slik markering, noe alle svarte benektende på.
Noenlunde tilsvarende merking har vært testet ut på Jylland og på teststrekningene har man opplevd at de alvorlige ulykkene har avtatt betraktelig. Årlig hadde man her to – tre alvorlige ulykker og etter forsøkene startet i 2003 har man ikke opplev større ulykker på strekningene