Running Games har siden selskapet ble stiftet i 2003 holdt lav profil. Men nå som de skal ut å jakte på millionene begynner de å bruse med fjærene.
Spillet som skal overbevise investorene er et onlinerollespill (MMORPG) kalt Medieaval Kingdoms.
– Det kommer til å slå an på det europeiske markedet fordi det er historisk basert, sier Hans Terje Bakke. Han er tidligere driftssjef i Funcom og er mannen bak det ambisiøse prosjektet. Med seg har han flere medarbeidere som også tidligere har jobbet i Funcom med utvikling av Anarchy online blant annet.
Medieaval Kingdoms er satt til et samfunn som minner om vårt historiske middelalder-Europa og går ut på å bygge opp byer og organisasjoner. Bønder, riddere og figurer som minner om Robin Hood, er blant rollene i spillet. Karakterene blir også eldre og dør. Men arvingene lever videre og fortsetter der foreldrene måtte gi seg.
50 millioner
På grunn av sitt kulturelle innhold er utviklingen støttet med 1, 2 millioner kroner fra Norsk Filmfond. Men Running Games trenger nesten 50 ganger denne summen for å kunne lansere spillet om en to års tid.
– Det er en utfordring i dagens norske kapitalmarked å hente inn penger til spill. Det er lettere i utlandet. I Norge er man ikke vant til å investere i underholding, sier Bakke. Han er likevel ikke nervøs. Han tror at markedet for onlinespill vil fortsette å vokse. Selskapet har fått med seg online-guru Richard Bartle. Han er professor ved Universitetet i Essex og var med på å utvikle det første tekstbaserte online rollespillet som så dagens lys i 1978.
– Han eier noen aksjer og fungerer som konsulent. Han vet hva slags spillmekanismer som fungerer, sier Bakke. Running Games er også i dialog med andre kjendiser som skal fronte spillet.
Grafikk først
For tiden jobbes det med grafikken til spillet. – Det er egentlig en omvendt måte å jobbe på, for arkitekturen og designet må egentlig være på plass først, men vi gjør det slik for at investorene kan se hvordan spillet vil se ut, sier Bakke.
Grafikk er kun innholdet. Running Games utvikler også systemarkitektur (servere og databaser), spillarkitektur (programvare) og spillmekanismene (hvordan vil spillet fungere).
– Det er viktig for oss å finne partnere som vi vet kommer til å bruke det siste innen teknologi. Vi regner med å sette ut grafikkarbeidet til et annet selskap.
Bakke ser for seg at utviklingen av spillet vil kreve rundt 80 årsverk. – Vi skal nok klare å få tak i kvalifiserte folk i Norge, og programmere trenger ikke nødvendigvis ha spillerfaring.