Hele sletta er gamle elveavsetninger, og her kan det finnes både vannførende lag og ymse slag av masser. Så entreprenøren bør kanskje ta høyde for litt av hvert, avhengig av hvor dypt det skal graves.
Oppdraget ser slik ut: Vegvesenet skal sørge for at det blir komplett gang- og sykkelvei mellom tettstedene Grinder og Kirkenær i Grue i Solør. Dette er i den østligste delen av Innlandet fylke.
De 1400 meterne med ny gang- og sykkelvei går fra Brynn (et gårdsnavn som visstnok betyr «brønn») og til bygdesenteret Kirkenær.
Traseen i dag er den samme som den gamle «Konge Vei fra Christiania over Kongsvinger til Elverum og Nordefter til Røraas», som det står på et kart fra 1790.
Så: Entreprenøren skal bygge 1400 meter med gang- og sykkelvei langs riksvei 2 i Grue. Konsekvensen er at 900 meter av riksveien må legges om. Riksvei 2 må dermed bygges om i ytterkurve utenfor gang- og sykkelveien på deler av strekningen. Og rundt 500 meter av veien skal også utvides i bredden.
ÅDT er ikke påtrengende høy: 3550.
Byggherren forutsetter at ett felt på riksvei 2 er åpent til enhver tid under arbeidene. Støyskjermer skal også bygges flere steder. Prosjektet er tegningsbasert, og det hele skal være ferdig bygd i løpet av november i år.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse i Hamar 18. mars, og frist for å gi tilbud er 17. april.
Nå er dette feltet utslipps-verstingen på norsk sokkel