Strekningen ligger i Ringerike kommune i Buskerud. Det er ingen liten jobb entreprenørene blir bedt om å regne på. Mesteparten av de 700 metrene går på fyllinger. Disse krever 35 000 kbm sprengstein, som vil bli hentet fra Rallerudtunnelen, en av de to tunnelene på den nye riksveg 7.
Jernbanestrekningen omfatter en 77 meter lang bru som fører banen over den nye vegen. Årsaken til den store lengden er at bane og veg møter hverandre i spiss vinkel. Total bredde på brua blir 9 meter.
100 meter rørpressing
Brua får tre spenn, et 33 meter langt midtspenn mellom to 22 meter lange sidespenn. Begge landkarene og en av pilarene blir fundamentert på stålrørspæler til fjell. 240 meter pæler skal slås ned.
Den nye traséen for Bergensbanen går parallelt med den nåværende. Gjennom gamle jernbanefyllinger skal det presses til sammen 100 meter rør for bekkeløp. Det er nødvendig for å tilpasse bekkeløpene gjennom gammel og ny fylling til hverandre. En del av den nåværende jernbanefyllingen inngår i framtidig vegfylling for riksveg 7.
Alt er med
Når Jernbaneverket lyser ut oppdrag, blir vanligvis grunnarbeid og jernbanetekniske installasjoner satt ut separate entrepriser. Slik blir det ikke denne gangen. Den som får oppdraget, får ansvaret for skinner, sviller, master og kontaktledning i tillegg til grunnarbeidet.
Det meste av jobben må være gjort innen 28. september neste år. Da begynner en togfri helg som vil bli brukt til å legge Bergensbanen over på den nye traséen. Innen 15. oktober må alt arbeid være avsluttet.