Øvre Sund bru krysser Drammenselva vest for den nye gangbrua Ypsilon. Brubyggingen ble første gang utlyst i fjor. Da var det også bare en anbyder. Prisen var så høy at konkurransen ble avlyst.
Da prosjektet ble utlyst på nytt, ble det delt i fire entrepriser. De siste måendene har Vegvesenet hatt gode erfaringer med en slik oppdeling, ikke minst fra Pirbrua i Trondheim.
22. september var det anbudsåpning for første entreprise på Øvre Sund bru. Prisene tydet på ny suksess. Betonmast fikk jobben til en pris som lå godt under Vegvesenets overslag.
Etter anbudsåpningen for andre entreprise er det ikke noe håp om å gjenta suksessen fra Trondheim. Ujevn størrelse på oppdragene kan være en forklaring på det som har skjedd. Den andre entreprisen er større enn de tre øvrige til sammen. Den omfatter nordre landkar og alt arbeid mellom landkarene bortsett fra gang/sykkelbanen i stål som blir hengt på betongkonstruksjonen. Entreprisen inneholder det meste av utfordringer en bruentreprenør kan stilles overfor. Effekten av oppdelingen kan derfor bli begrenset.
Prosjektleder Bjørn Kleppestø forklarer oppdelingen med de spesielle forholdene på byggeplassen.
- Det hadde blitt vanskelig å ha klare grensesnitt hvis vi skulle delt opp andre entreprise, sier han. - Grunnforholdene i elva er vedlig dårlige, og pælearbeidet blir komplisert. Grunnen må avlastes før pælingen kan begynne. Dessuten går det en høyspentkabel over elva like ved brua.
Det hadde vært mulig å dele opp arbeidet mellom landkarene i flere entrepriser, men da hadde det tatt lenger tid før brua ble ferdig. Vi kunne også skilt ut nordre landkar som egen entreprise, men da måtte en entreprenør arbeide i elva mellom to andre entreprenører, sier Kleppestø.