SYKKEL

Nytt prosjekt: Omfattende registrering av sykkelulykker

ReCyCLIST er et prosjekt som skal utvikle og ta i bruk et nytt registreringsverktøy for registrering av ulykker med sykkel, el-sykkel, rullebrett og andre former for mikromobilitet.

Dr. med. Odd Mjåland har ansvaret for ReCYCLIST ved Sørlandet Sykehus.
Dr. med. Odd Mjåland har ansvaret for ReCYCLIST ved Sørlandet Sykehus. Foto: Privat
Thor Søndenaa
12. juli 2022 - 10:42

Prosjektleder dr. polit. Torkel Bjørnskau ved TØI og dr. med. Odd Mjåland ved Sørlandet sykehus i Kristiansand har jobbet i flere år for å få prosjektet opp å gå. 1. juni i år startet registreringen av sykkelulykker og skal vare i 16 måneder.

­- Slik får vi med oss to høysesonger for sykkelbruk, forklarer Mjåland, som er ansvarlig for prosjektet innad i Sørlandet Sykehus.

Sykkelulykker registrert i Agder i systemet ReCYCLIST siden 1. juni i år. <i>Skjermbilde:  TØI</i>
Sykkelulykker registrert i Agder i systemet ReCYCLIST siden 1. juni i år. Skjermbilde:  TØI

Agder fylkeskommune er utpekt som prosjektområde og sykehusene og legevaktene i både Flekkefjord, Kristiansand og Arendal deltar. TØI står som prosjektansvarlig med er rekke prosjektpartnere - blant andre Statens vegvesen, Trygg Trafikk, Syklistenes landsforening og FHI. Norges Forskingsråd og Agder Fylkeskommune står bak finansieringen.

Sykkelulykker rapporteres sjelden

– Det er pr. i dag en betydelig underrapportering av sykkelulykker, som oftest er eneulykker. En syklist som velter/kjører utfor og blir skadet, nøyer seg til vanlig med å oppsøke fastlege og ikke foreta seg mer. Politiet blir ikke varslet. Slik havner hendelsen utenfor statistikken, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Arild Ragnøy.

– Verken i Norge eller i de fleste andre land i Europa foreligger det gode tall for omfanget av ulykker og skader blant syklister, heter det i prosjektbeskrivelsen.

Komplett registrering

Målsettingen med ReCYCLIST er å få en så komplett som mulig oversikt over ulykker med sykkel/elsparkesykkel, rullebrett og lignende dersom de fører til kontakt med helsevesenet. Registreringen skjer via et nyutviklet skjema fra TØI som blir fylt ut på mobil eller nettbrett ved besøk på legevakten/sykehus – eventuelt også hos fastleger, dersom syklisten selv samtykker til å delta i prosjektet. Prosjektet vil gi ny og viktig kunnskap om sykkelulykker og skadekonsekvenser.

Avslører trafikkfarlige steder

I tillegg til den helsemessige delen av prosjektet, blir også forholdene på skadestedet registrert og markert inn i et kart (Google Maps) over Agder fylke.

Torkel Bjørnskau ved TØI er prosjektleder for ReCyCLIST. <i>Foto:  TØI</i>
Torkel Bjørnskau ved TØI er prosjektleder for ReCyCLIST. Foto:  TØI

– Veieiere som kommuner, fylkeskommuner og vegvesen, får tilgang til informasjon/statistikk både om hvor, når og eventuelt hvordan og hvorfor sykkelulykkene skjer, sier Bjørnskau.

– Høy frekvens av ulykker på et bestemt punkt er åpenbart et faresignal. Street view-funksjonen i kartet kan gi informasjon om de veitekniske forholdene på stedet slik at utbedringer kan planlegges og gjennomføres. Vi snakker om ujevnheter i veibanen, farlige kantsteiner, manglende eller skadet rekkverk, forklarer han.

Ragnøy påpeker også problemene med kantstein i forhold til syklister og brettbrukere. Statistikk over typer ulykker fordelt på ulike sykkel- og brettyper og kjennetegn vil nå bli tilgjengelig via registreringssystemet og bidra til å avsløre eventuelle trafikkfeller for myke trafikanter.

– Det vil være svært nyttig for å kunne sette inn effektive sikkerhetstiltak, sier Bjørnskau.

Prosjektet skal blant annet presenteres under årets Arendalsuke i august.

Skinnene på nedsiden av autovernet er ment å sikre motorsyklister fra å treffe stolpene på autovernet ved en eventuell ulykke.
Les også

Nytt rekkverk kunne forhindret 12 av 74 dødsulykker

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.