Prosjektleder dr. polit. Torkel Bjørnskau ved TØI og dr. med. Odd Mjåland ved Sørlandet sykehus i Kristiansand har jobbet i flere år for å få prosjektet opp å gå. 1. juni i år startet registreringen av sykkelulykker og skal vare i 16 måneder.
- Slik får vi med oss to høysesonger for sykkelbruk, forklarer Mjåland, som er ansvarlig for prosjektet innad i Sørlandet Sykehus.
Agder fylkeskommune er utpekt som prosjektområde og sykehusene og legevaktene i både Flekkefjord, Kristiansand og Arendal deltar. TØI står som prosjektansvarlig med er rekke prosjektpartnere - blant andre Statens vegvesen, Trygg Trafikk, Syklistenes landsforening og FHI. Norges Forskingsråd og Agder Fylkeskommune står bak finansieringen.
Sykkelulykker rapporteres sjelden
– Det er pr. i dag en betydelig underrapportering av sykkelulykker, som oftest er eneulykker. En syklist som velter/kjører utfor og blir skadet, nøyer seg til vanlig med å oppsøke fastlege og ikke foreta seg mer. Politiet blir ikke varslet. Slik havner hendelsen utenfor statistikken, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Arild Ragnøy.
– Verken i Norge eller i de fleste andre land i Europa foreligger det gode tall for omfanget av ulykker og skader blant syklister, heter det i prosjektbeskrivelsen.
Komplett registrering
Målsettingen med ReCYCLIST er å få en så komplett som mulig oversikt over ulykker med sykkel/elsparkesykkel, rullebrett og lignende dersom de fører til kontakt med helsevesenet. Registreringen skjer via et nyutviklet skjema fra TØI som blir fylt ut på mobil eller nettbrett ved besøk på legevakten/sykehus – eventuelt også hos fastleger, dersom syklisten selv samtykker til å delta i prosjektet. Prosjektet vil gi ny og viktig kunnskap om sykkelulykker og skadekonsekvenser.
Avslører trafikkfarlige steder
I tillegg til den helsemessige delen av prosjektet, blir også forholdene på skadestedet registrert og markert inn i et kart (Google Maps) over Agder fylke.
– Veieiere som kommuner, fylkeskommuner og vegvesen, får tilgang til informasjon/statistikk både om hvor, når og eventuelt hvordan og hvorfor sykkelulykkene skjer, sier Bjørnskau.
– Høy frekvens av ulykker på et bestemt punkt er åpenbart et faresignal. Street view-funksjonen i kartet kan gi informasjon om de veitekniske forholdene på stedet slik at utbedringer kan planlegges og gjennomføres. Vi snakker om ujevnheter i veibanen, farlige kantsteiner, manglende eller skadet rekkverk, forklarer han.
Ragnøy påpeker også problemene med kantstein i forhold til syklister og brettbrukere. Statistikk over typer ulykker fordelt på ulike sykkel- og brettyper og kjennetegn vil nå bli tilgjengelig via registreringssystemet og bidra til å avsløre eventuelle trafikkfeller for myke trafikanter.
– Det vil være svært nyttig for å kunne sette inn effektive sikkerhetstiltak, sier Bjørnskau.
Prosjektet skal blant annet presenteres under årets Arendalsuke i august.
Nytt rekkverk kunne forhindret 12 av 74 dødsulykker