Overfarten tar ikke mer enn fem minutter for ferga Svelvik–Verket. Den krysser Svelvikstrømmen i Drammensfjorden mellom Svelvik i Vestfold og Verket fergekai i Hurum i Buskerud.
Sambandet drives nå av Fjord1.
Men fra og med 2022 og til og med 2031 er det rederiet Bastø Fosen som skal stå for driften. Selskapet driver fergestrekningen Moss-Horten, og er eid av Torghatten.
Fem rederier hadde levert anbud på Svelvik-Verket da fristen gikk ut 20. mai i år:
Rederi | Tilbudssum eks. mva. i kr. |
Bastø Fosen | 267.954.000 |
Boreal Sjø | 313.312.000 |
Fjord1 | 342.820.859 |
Vidar Hop Skyssbåter | 378.320.000 (avvist) |
Norled | 403.210.000 |
Laveste tilbyder Bastø Fosen har nå fått tilslaget på den tiårige kontrakten, bekrefter Vegvesenet overfor Veier24 i dag.
Tilbudet fra Vidar Hop Skyssbåter ble avvist med bakgrunn i dette punktet i paragraf 24-8 i Forskrift om offentlige anskaffelser: «Tilbudet inneholder avvik fra anskaffelsesdokumentene eller uklarheter som ikke må anses ubetydelige.»
Fem minutters fergetur
Med 184 meter er fergestrekningen Svelvik-Verket altså Norges korteste. Den har en overfartstid på fem minutter, og blir betjent 39-42 ganger daglig på hverdagene. I 2014 var årsdøgntrafikken 327 kjøretøyer.
Buskerud fylkeskommune er formell oppdragsgiver for fergesambandet Svelvik-Verket.
Oppdragsgiver har opsjon til å forlenge drifts- og kontraktsperioden med inntil 24 måneder.