Den norske jernbanen sliter med punktlighet og oppetid. Det skyldes både etterslep av vedlikehold og manglende bevilgninger fra politisk hold.
I denne episoden av podkasten Teknisk sett snakker vi om en av de viktige innovasjonene som skal bedre situasjonen, nemlig det digitale signalsystemet European Rail Traffic Management System – også kalt ERTMS.
Hele det norske jernbanenettet på 4200 kilometer skal de neste årene utstyres med det nye systemet, som rent fysisk flytter signalene fra lys på stolper langs toglinjen og inn til togførers dashbord.
Gjøvikbanen først
– En god teknologi som er sårt etterlengtet, er den kortfattede oppsummeringen fra Anette Roaas, som er leder for digitalisering i Siemens Mobility Norway. Det er de som er leverandør av det nye signalanlegget.
Signalsystemet er nå i drift på deler av Gjøvikbanen og omfatter selvfølgelig mye mer enn den fysiske plasseringen av signaler. Det vil gi økt sikkerhet, mulighet for bedre utnyttelse av kapasiteten i sporet og økt punktlighet. Det byr også på nye muligheter for å drive prediktivt vedlikehold av sporveksler og en rekke andre installasjoner langs sporene.
– Du har kontroll på hvor toget er, og du kan legge inn hastighetsbegrensinger og automatisk oppbremsing og så videre, utbroderer Roaas.
Med i studio er også TUs samferdselsjournalist Mari Gisvold Solberg. Sammen forklarer de mer om hva det nye signalsystemet er – og ikke minst hva som vil skje fremover.

Passasjerene merker ingenting: På få sekunder tar toget et enormt teknologisk sprang