SAMFERDSEL

Nytt signalsystem revolusjonerer jernbanen

De første togene kjører nå på flunkende nytt signalsystem. 4200 kilometer jernbanenett har en revolusjon i vente, men systemet vil ikke kunne utnyttes fullt ut uten dobbeltspor.

 Anette Roaas (t.v.) i Siemens Mobility Norway gleder seg over innføringen av det nye signalsystemet og sier det ikke er mange tegn til barnesykdommer. Her sammen med TUs teknologiredaktør Jan M. Moberg og journalist Mari Gisvold Solberg.
Anette Roaas (t.v.) i Siemens Mobility Norway gleder seg over innføringen av det nye signalsystemet og sier det ikke er mange tegn til barnesykdommer. Her sammen med TUs teknologiredaktør Jan M. Moberg og journalist Mari Gisvold Solberg. Foto: Tormod Haugstad
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
13. feb. 2025 - 05:00
Background image blurred
Teknisk sett

Teknisk sett

En podkast om teknologi, av Teknisk Ukeblad

Gå til podkasten

Den norske jernbanen sliter med punktlighet og oppetid. Det skyldes både etterslep av vedlikehold og manglende bevilgninger fra politisk hold.  

I denne episoden av podkasten Teknisk sett snakker vi om en av de viktige innovasjonene som skal bedre situasjonen, nemlig det digitale signalsystemet European Rail Traffic Management System – også kalt ERTMS.

Hele det norske jernbanenettet på 4200 kilometer skal de neste årene utstyres med det nye systemet, som rent fysisk flytter signalene fra lys på stolper langs toglinjen og inn til togførers dashbord.  

Gjøvikbanen først

– En god teknologi som er sårt etterlengtet, er den kortfattede oppsummeringen fra Anette Roaas, som er leder for digitalisering i Siemens Mobility Norway. Det er de som er leverandør av det nye signalanlegget.

Signalsystemet er nå i drift på deler av Gjøvikbanen og omfatter selvfølgelig mye mer enn den fysiske plasseringen av signaler. Det vil gi økt sikkerhet, mulighet for bedre utnyttelse av kapasiteten i sporet og økt punktlighet. Det byr også på nye muligheter for å drive prediktivt vedlikehold av sporveksler og en rekke andre installasjoner langs sporene. 

– Du har kontroll på hvor toget er, og du kan legge inn hastighetsbegrensinger og automatisk oppbremsing og så videre, utbroderer Roaas.

Med i studio er også TUs samferdselsjournalist Mari Gisvold Solberg. Sammen forklarer de mer om hva det nye signalsystemet er – og ikke minst hva som vil skje fremover.

Bjørn Granviken – fungerende prosjektdirektør for ERTMS. 
Les også

Passasjerene merker ingenting: På få sekunder tar toget et enormt teknologisk sprang

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.