– Vi jobber nå med å etablere et tungtrafikkfelt. Det vil si at vogntog over 7,5 tonn vil få tilgang til kollektivfeltet. Dette feltet blir da hetende tungtrafikkfelt, sier prosjektleder Halvard Gavelstad i Statens vegvesen til VG.
Allerede før ferien skal tungtrafikkfelt på E6 nordfra mellom Hvam og Tangerud og sørfra fra bygrensen til Klemetsrud være på plass. Det er også aktuelt å etablere tungtrafikkfelt på E18 fra Asker mot Sandvika etter sommerferien.
6. mai innførte Statens vegvesen et midlertidig forbud mot elbiler i kollektivfeltene på riks- og europaveiene i Oslo og Akershus. Forbudet er ett av flere tiltak for å begrense privatbiltrafikken når ring 1 stenges på grunn av ombyggingen av Hammersborgtunnelen.
– Ufattelig uklokt
Elbilforeningen er svært kritisk til løsningen Statens vegvesen nå velger, men tar grepet til inntekt for at Vegvesenet har «skjønt det vi har sagt lenge, at å stenge kollektivfeltet for samkjørende elbilister skaper uholdbart kaos.».
– Det er en ufattelig uklok løsning det de nå velger; å prioritere forurensende tungtransport i stedet for elektriske varebiler, lastebiler og samkjørende elbilister, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen til NTB.
Tiltaket løser ikke køproblemene, mener Naf, som ber om nye tiltak også andre steder og til andre tider enn bare i rushtrafikken.
– Folk opplever trafikkinfarkt og Statens vegvesen starter med et tiltak som er som å gi en hjertepasient en kald klut. Det er frustrerende å se at de først gjør tiltak på E6, der køproblemene er minst, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf til NTB.
Verst på E18 sørfra
E18 vestfra er hardest rammet av kø etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Antallet kjøretøy per døgn er redusert, men køen på E18 vestfra er større enn før. På E6 nordøstfra er det mindre endringer i trafikksituasjonen. Det samme gjelder trafikken sørfra.
– Vi ser at det er mer kø på E18 vestfra. Her er det blitt større forsinkelser, og vi har fått en utvidelse av rushtiden. På E6 nordøstfra, derimot, ser vi mindre endringer i trafikksituasjonen. Det samme gjelder trafikken som kommer sørfra, sier Halvard Gavelstad til VG.
– Å slippe tungtrafikken fram i kollektivfeltet vil først og fremst kunne gi litt mindre trengsel i rushtid. Ett problem mange opplever nå, er at køene strekker seg ut også i helgene, med massiv trafikk på småveiene. Det vil neppe at vogntogene flyttes til kollektivfeltet bøte på, sier Handegard.