Tverrsalget skal ta av fra hovedtunnelen en knapp kilometer fra søndre påhugg. Den skal brukes til å frakte masse ut fra hovedtunnelen i en senere entreprise.
Årsaken til at Vegvesenet velger å sprenge et tverrsalg så nært påhugget er at det kommer ut i strandkanten like ved et planlagt sjødeponi for tunnelmasse. Dermed slipper man massetransport på offentlig veg.
Fra tverrslaget skal det sprenges 60 000 faste kbm. Ytterligere 22 000 kbm skal sprenges i dagen. Sonderboring og kjerneboring vil utgjøre ca. 11,55 km.
Vegvesenet regner med at det vil gå med 112 tonn injeksjonsmasse i tverrslaget. Til stabilitetssikring regner man med at det trengs 7 800 bolter og 2 500 kbm sprøytebetong.
Oppdraget må være fullført i desember 2018. Fra tverrsalget skal hovedtunnelen drives i begge retninger. I nordre ende blir det et annet tverrslag. 5. oktober var det anbudsåpning for sprenging av dette.
Det blir også drift fra Kvitsøy, som ligger over midten av tunnelen.
Rogfast er en forkortelse for Rogalands fastlandsforbindelse. Den skal erstatte fergesambandet Mortavika-Arsvågen som fører E39 over Boknafjorden. Tunnelen under fjorden blir 26,7 km lang. Det er 2,2 km lengre enn Lærdalstunnelen, som er verdens lengste vegtunnel i dag.
Rogfast skal åpnes for trafikk i 2025 eller 2026. I følge siste kostnadsoverslag vil prosjektet koste 16,8 milliarder kroner.