Ocean Installer har blitt tildelt en SURF (Subsea structures, Umbilicals, Risers, Flowlines)-kontrakt for modifikasjonsarbeid på undervannsinstallasjoner. Kontrakten omfatter flere Statoil-opererte felt på norsk sokkel.
Den totale kontraktsverdien er i størrelsesorden 55 millioner dollar, med mulighet for opsjoner på ytterligere cirka 95 millioner dollar, ifølge Ocean Installer.
Totalt har kontrakten en potensiell verdi på over 900 millioner kroner.
Les også: Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske
Teknisk krevende
– Vi er svært fornøyd med å kunne annonsere en ny Statoil-kontrakt mindre enn seks måneder etter vi inngikk forrige kontrakt. Arbeidet vi skal gjøre er teknisk krevende, og tildelingen viser at markedet har tro på vår prosjektgjennomføringsevne, og at Ocean Installer er i stand til å gjennomføre utfordrende jobber på en trygg og sikker måte, sier administrerende direktør Steinar Riise i Ocean Installer.
Jobben omfatter marine operasjoner for utskifting og installasjon av fleksible stigerør og rørledninger, strukturer og kontrollkabler, inkludert sammenkoblingsarbeid. Arbeidet vil finne sted på Statoil-opererte installasjoner offshore på norsk sokkel. Selskapet opplyser ikke om hvilke felt det dreier seg om.
Fra Stavanger
– Prosjektledelsen og ingeniørarbeidet skal gjennomføres fra Ocean Installers hovedkontor i Stavanger, med umiddelbar oppstart, og vil bidra til den videre utviklingen av Ocean Installers Stavanger-organisasjon. Arbeidet offshore vil bli utført i løpet av sommersesongene i 2014, 2015 og 2016, og potensielt også i 2017, melder selskapet.
Det er i hovedsak konstruksjonsfartøyet Normand Vision som skal benyttes i arbeidet, mens mindre konstruksjonsskip kan bli satt inn ved behov.
– Normand Vision er et nybygg levert av Vard og blir satt i drift i juni 2014. Vi er veldig fornøyde med at vi allerede nå har fått henne på en stor og prestisjefull kontrakt. Komplekse og utfordrende jobber i Nordsjøen er nøyaktig det Normand Vision er tiltenkt å gjøre, og kontrakten er en bekreftelse på at markedet ser behovet for et skip av denne typen, fortsetter Riise.
Les også: