MARITIM

Offshoreleverandør etterlyser slepekrav for cruiseskip

Etter Viking Sky-havariet.

Det kunne gått veldig galt for Viking Sky i Hustadvika. En utstyrsleverandør med erfaring fra shipping og offshore mener cruiseskip bør pålegges å ha nødslepeutstyr.
Det kunne gått veldig galt for Viking Sky i Hustadvika. En utstyrsleverandør med erfaring fra shipping og offshore mener cruiseskip bør pålegges å ha nødslepeutstyr. Foto: Svein Ove Ekornesvåg/NTB Scanpix
8. apr. 2019 - 07:09

Sjefen for offshoreleverandøren MacGregor Norway mener cruiseskip bør pålegges å ha utstyr for nødslep, slik tankskip må.

Dramaet rundt cruiseskipet Viking Sky, som opplevde motorhavari i grov sjø i Hustadvika, fikk Høye Høyesen til å reagere, skriver Dagens Næringsliv.

– Da vi kom tilbake på jobb etter å ha fulgt dramaet som holdt på å ende i havari, var det store samtaleemnet hvorfor i all verden ikke slike skip også er pålagt å ha utstyr for nødslep. Det er rart, sier Høyesen.

Han leder MacGregor Norway, som blant annet lever dekksmaskineri og forankringssystemer til skipsfart og offshore.

– Norge burde gå i bresjen

Siden 1999 er alle tank- og gasskip på over 20.000 tonn pålagt å ha nødslepeutstyr. Det bør også gjelde cruiseskip, sier Høyesen og understreker at det ikke er egne kommersielle interesser som ligger bak.

– Det er ikke derfor jeg tar dette opp. Jeg mener Norge burde gå i bresjen for et slikt påbud.

Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier de trolig vil avvente Havarikommisjonens rapport før de bestemmer seg for om dette er et tema å gå videre med.

– Når det ikke er samme krav til slepeutstyr på passasjerskip som lasteskip, så henger dette og sammen med at passasjerskip har en rekke andre sikkerhetskrav, men dette kan dukke opp som tema igjen etter en slik hendelse, sier Aarhus.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.