DRIFT OG VEDLIKEHOLD

OFV om budsjettet: Bekymret over vedlikeholdsinnsatsen på riksvegene

– Vi er fortsatt ikke flinke nok til å ta vare på det vi har, sier Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken om forslaget til samferdselsbudsjett for 2020.

Øyvind Solberg Thorsen er direktør i Opplysninsgrådet for Veitrafikken.
Øyvind Solberg Thorsen er direktør i Opplysninsgrådet for Veitrafikken. Foto: www.gudim.no
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. okt. 2019 - 14:49

Fortsatt høyt nivå på riksveiinvesteringer, men OFV frykter at etterslepet på fylkesveiene, arbeidet med trafikksikkerhet og utbedring av næringsveiene blir skadelidende, skriver de i en pressemelding, og mener at regjeringens budsjettforslag er ikke ambisiøst nok når det gjelder å gjøre veinettet sikrere.

1500 km breddeutvidelser gjenstår

Antall km vei som utbedres med gul midtstripe anslås til 10,2 – mot 103 km i 2019. Gjenstående behov for breddeutvidelser på riksveinettet er på om lag 1500 km, påpeker OFV.

– Videre legges det opp til at 55,6 km riksvei oppgraderes til firefeltsvei, ned fra 104 km i 2019. Her er behovet anslått til ca. 650 km. I 2019 var resultatene gode, men for å nå nullvisjonen, må satsingen i 2020 være større enn dette, sier Solberg Thorsen.

Nesten alt går til tunneler

– Inntrykket forsterkes av at en stor andel av vedlikeholdsmidlene på riksvei går til oppgradering av tunneler. Tunnelutbedringene krever så mye penger at muligheten til å utbedre veier, bruer og teknisk utstyr reduseres i 2020. I tillegg har det vist seg at mange tunneler er i så dårlig stand at utbedringsarbeidet må skyves til etter 2023.

– Selv om forfallet på riksvei har blitt redusert de siste årene, er vi ikke fornøyd med at vedlikeholdsbudsjettet for 2020 er vesentlig mindre enn i 2019. Alt for mange veistrekninger er fortsatt i dårlig stand, sier Solberg Thorsen.

Symbolsk satsing på næringsveiene

Opplysningsrådet for veitrafikken mener det er positivt at regjeringen setter av 100 millioner kroner til utbedring av fylkesveier som er viktige næringsveier, men i den store sammenhengen er dette et altfor lavt beløp.

– Symbolverdien er større enn selve satsingen på næringsveier, sier Solberg Thorsen, som håper dette er starten på en mye større satsing på næringsveiene.

– Å satse på god fremkommelighet og trafikksikre fylkesveier er viktig for næringslivet, og en riktig prioritering i et land som har et så stort etterslep på veinettet at en nesten ikke vet hvor en skal begynne å utbedre, sier Solberg Thorsen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.