– Vi oppmuntrer kundene våre til å velge alternative energikilder, der hvor det er mulig. Og mange gjør det. Omtrent 80 prosent av alt utstyret som vi i dag selger til pukk- og entreprenørbransjen i Norge, er klargjort for elektrisk drift. Det gjelder både knusere, sikter og transportører. Og erfaringen viser at det er de færreste anleggsplasser hvor det ikke er mulig å få fram elektrisitet til disse maskinene, bare man vil.
Det sier daglig leder i Fredheim Maskin, Per Olav Fredheim, som i disse dager har såkalte Oktoberdager med åpent hus på sitt anlegg i Spydeberg.
Selskapet er i dag Norges største leverandør av mobilt utstyr for knusing, sikting og transportbånd for pukk og grus.
F-35-utsettelse: – Det er litt flaut
Lydhør leverandør
Per Olav Fredheim forteller at deres hovedleverandør Keestrack har vært veldig lydhør overfor ønskene fra Fredheim Maskin, som i dag leverer utstyr fra denne produsenten både til det norske og svenske markedet.
– Det gjør at vi tidlig har bidratt til å få utviklet løsninger som ivaretar nye miljøkrav også til vår del av bransjen. Nesten alle nyhetene vi presenterer i år under Oktoberdagene, er utviklet etter ønsker fra oss. Og hovedretningen for alle produktene fra Keestrack overgang til elektrisk drift for å redusere utslippene fra dieselmotorer basert på fossilt drivstoff, sier han.
– Vi ser at alle de store, internasjonale produsentene som både skal serve markeder som USA, Sør-Amerika, Asia og Russland henger etter i omstillingen til alternative energiformer, fordi hovedvolumene av deres maskiner går til markeder som foreløpig ikke etterspør nye og mer miljøvennlige energiformer.
Belgiske Keestrack er i dag en betydelig produsent på verdensmarkedet av mobile knuse- og sikteenheter. I Norge har vi den desidert største markedsandelen i dette segmentet. Det gjør at det er lettere for oss å få forståelse for produkter som passer inn i det skandinaviske markedet, forteller han.
Det har gjort at Fredheim Maskin i to år på rad er tildelt utmerkelsen Dealer Of The Year av Keestrack.
13.500 laks rømte fra anlegget som forsket på bærekraftig oppdrett
Egen motorpakke på belter
I takt med at knuserne nå leveres med elektromotorer, og ikke med dieselmotorer som standarden har vært fram til i dag, kommer Keestrack nå med egne motorpakker på et beltegående understell for bruk der det ikke er støm tilgjengelig.
Konseptet er basert på prinsippet om at én dieselmotor kan dekke behovet til mange maskiner - for minst mulig utslipp og lavest mulig dieselforbruk. Det betyr at en slik motorpakke kan drifte gjerne opptil fire-fem enheter.
– En slik motorpakke kan plasseres godt til siden for knuserne og dermed være mindre utsatt for steinstøv med påfølgende filterproblemer. Kostnader til luftfilter/service/reparasjon vil reduseres og driftssikkerheten vil øke.
– Og ved å bruke en dieselmotor i stedet for for eksempel fire, vil drivstofforbruket enkelt kunne halveres, forteller Per Olav Fredheim.
Her kan du lese mer om nyhetene under Oktoberdagene hos Fredheim Maskin.
Kong Olavs sjalupp er modernisert og elektrifisert