Effektive, sikre og miljøvennlige veger er helt avgjørende for å dekke innbyggernes behov og styrke næringslivets konkurranseevne, heter det i regjeringserklæringen som Høyre og Fremskrittspartiet la fram i går.
Den påtroppende regjeringen vil ha en kraftig utbygging av det norske riksvegnettet er en god investering i Norges fremtidige konkurransekraft. På lang sikt har ikke Norge råd til å la være å investere for fremtiden, mener de.
Regjeringen vil investere i det norske vegnettet, og særlig i de mest lønnsomme hovedvegprosjektene som knytter Norge sammen og i veger som utvider bo- og arbeidsmarkedsregioner. Regjeringen vil øke fartsgrensene på de tryggeste motorveistrekningene til 110 km/t basert på faglige råd. Men fortsatt skal nullvisjonen ligge til grunn for arbeidet med å redusere dødsulykker og hardt skadde i trafikken.
Her er de viktigste tiltakene for å øke vegbyggingen de neste fire årene:
- Redusere bompengeandelen i nye prosjekter. Reduksjonen omfatter i hovedsak ikke bypakker og fergeavløsningsprosjekter.
- At små vegprosjekter som ikke er knyttet til eksisterende veipakker, og som har en uforholdsmessig høy innkrevingskostnad, som hovedregel ikke skal ha bompengefinansiering.
- Åpne for at nedbetalingstiden i bompengeprosjekter kan forlenges
- Gjøre modulvogntogordningen til en permanent ordning.
- Videreføre rammen i rentekompensasjonsordningen for fylkesveger.
- Ikke redusere ambisjonene for investering i veg eller jernbane som følge av reduksjon i bompengeinnkrevingen.
- Etablere et uavhengig veitrafikktilsyn, og vurdere effektiviseringspotensialet knyttet til tettere integrering mellom de ulike statlige tilsynene innen transportsektoren.
- Bruke offentlig-privat samarbeid for å bygge ut flere døgnhvileplasser, og spesielt tilrettelegge for dette der det bygges ny veg
- Ha som ambisjon at nye, trygge, fullverdige norske motorveger dimensjoneres til en maksimalfartsgrense på 130 km/t.
- Endre vegnormalene slik at terskelen for å bygge midtrekkverk og flerfeltsveger senkes.
- Styrke det forebyggende trafikksikkerhetsarbeidet med fokus på frivillige organisasjoner.
- Etablere en belønningsordning for sykkeltiltak og lokale trafikksikkerhetstiltak, blant annet for skoleveier.
- Begrense bruken av streknings-ATK, dvs fotobokser som fotograferer samtlige bilister og måler gjennomsnittsfart, og ikke innføre dette på nye strekninger før ordningen er evaluert.
- Gjøre det mer attraktivt for store utenlandske entreprenører å legge inn anbud på norske samferdselsprosjekter.
- Utarbeide og ta i bruk konkrete mål for hva som er god vei for henholdsvis riks- og fylkesveg i form av minstestandarder.
- Utarbeide en nasjonal motorvegplan.
- Sørge for jevnlig måling av brukertilfredsheten med riks- og fylkesvegnettet.
- Tillate bruk av Segway
- Utvide fergeavløsningsordningen på riksveger.
- Øremerke deler av årsavgiften til det nye vegselskapet.